IATA hrozí EU sporem, nelíbí se ji povinnost kupovat povolenky
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) pohrozilo Evropské unii obchodním sporem, pokud EU zavede pro letecké společnosti povinnost kupovat si emisní povolenky. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl generální ředitel IATA Giovanni Bisignani. EU se chystá povinnost zavést od příštího roku, a to i přesto, že už jí kvůli tomu pohrozila například i Čína.
Bisignani hrozbu vyslovil krátce poté, co komisařka EU na ochranu klimatu Connie Hedegaardová odmítla od záměru unie odstoupit. Šéf IATA nicméně záměr Evropské unie označil za nezákonný a řekl, že emise odrážejí ekologické prohřešky minulosti. Unie chce aerolinky při nutit, aby platily za emise, které budou nad určitý limit.
"Udělala by lépe, kdyby naslouchala sílícímu hlasu zemí, které se proti takovému ilegálnímu a exteritoriálnímu záměru stavějí," uvedl Bisignani na adresu komisařky. "To poslední, o co stojíme, je obchodní válka. Brusel už navštívila delegace z Číny, obavy ale dala oficiálně najevo i řada dalších zemí," dodal.
Zdroje z odvětví i z diplomatických kruhů tvrdí, že Čína unii pohrozila odvetou, pokud Brusel opatření skutečně zavede. Odvetná opatření by se podle nich dotkla evropských aerolinek a patrně také evropského výrobce letadel Airbus.
"Odvetě se rozhodně musíme vyhnout, protože pro Evropu, která se teprve vzpamatovává (z krize), by riziko odvety bylo jako polibek smrti," poznamenal šéf IATA. "Já doufám, že jakmile bude Evropa ochotna přijmout takto zásadní zprávu, tak pochopí, že není možné zavádět nezákonné záměry. A toto je nezákonné," řekl.
Plán Evropské unie je podle ředitele IATA poslední z celé série chybných kroků. "Toto bude druhá Kodaň," připomněl Bisignani nezdar, jakým skončila v roce 2009 konference o klimatu.
Komisařka předtím agentuře Reuters řekla, že EU by hrozbám o obchodní válce neměla ustupovat. Navíc se na plánu už dohodla, takže nemá smysl jej teď odvolávat. Platit má hned od 1. ledna 2012. "Teď není vhodná doba na to, abychom se znervózňovali kvůli legislativě, která už byla schválena. Dohodlo se na ní všech 27 členských zemí EU, Evropský parlament i Evropská komise," řekla Hedegaardová.
EU nicméně podle Reuters zaslala dopis čínským aerolinkám, v nichž jim oznamuje, že pokud budou s unií spolupracovat a vydají se cestou snižování emisí takzvaných skleníkových plynů, mohly by dostat výjimku. Brusel bude od příštího roku vyžadovat, aby všechny aerolinky, které létají do EU, byly zahrnuty do systému obchodování s emisními povolenkami (ETS). Systém nutí znečišťovatele, aby si kupovali povolenky a za každou tunu emisí nad povolený limit platili.
Čína ale plán unie odmítá a tvrdí, že by čínské aerolinky hned v prvním roce přišel na zhruba 800 milionů jüanů (asi 2,1 miliardy Kč). Do roku 2020 by se prý tyto náklady více než ztrojnásobily. Peking naopak Bruselu doporučuje, aby svůj obchodní systém pro povolenky upravil tak, aby bral v úvahu rozdíly mezi bohatými a chudými zeměmi.
Chystané opatření rozladilo řadu leteckých společností, které se obávají vysokých nákladů. Unijní opatření má totiž brát v úvahu emise hned od toho místa, kde letadlo startuje. Z toho mají obavy především aerolinky ze zemí mimo EU, které létají na dlouhých tratích. Většina aerolinek zároveň tvrdí, že když už mají platit za emise, přivítaly by existenci globálního trhu emisí určeného pouze pro letecké společnosti, než nynější roztříštěný systém.
Záměr Evropské unie se nelíbí ani leteckým společnostem ze Spojených států, i když některé velké evropské aerolinky jej úplně nezatracují. Prý je to lepší řešení, než kdyby EU sama rozhodovala, kdo smí do EU a kdo ne, pokud má některý dopravce ve flotile také starší letadla, která znečišťují ovzduší víc než ta novější. V takovém případě by aerolinky asi i podléhaly různým daňovým režimům jednotlivých zemí, což by bylo horší.