Kvůli stavbě bude v roce 2013 nejvyšší česká hora přístupná jen pro pěší. Přepravní zařízení za 299 milionů zaplatí z větší části EU.
Novou lanovku usadí na Sněžku vrtulníky
Stavba nové lanovky na Sněžku za téměř tři sta milionů korun má začít po letech odkladů letos v září. První cestující by se v čtyřmístných kabinkách mohli na nejvyšší horu České republiky vyvézt v roce 2014.
Kvůli stavbě bude po celý předchozí rok z české strany přístupná jen pěšky. "Smlouvu se sdružením firem BAK Trutnov a lanovkářskou firmou Leitner chceme uzavřít do konce měsíce," potvrdil včera starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek (ODS).
Lidé se ještě chtějí svézt
Staré otevřené dvousedačky vyrobené v letech 1946 až 1950 se mají podle starostových plánů definitivně zastavit na podzim 2012. Ta nová, která ji nahradí, bude mít stejnou délku i kapacitu.
Fandové označují lanovku za unikátní a nejstarší provozovanou v Evropě, ovšem technickou památkou není. "Její původní životnost byla sedmnáct let, ale už jich odsloužila dvaašedesát," připomněl starosta Tomášek.
"Lanovka je na konci životnosti. Přicházela v úvahu jedině její úplná rekonstrukce, která znamená v podstatě totéž co stavba nové," shrnul za Správu Krkonošského národního parku (KRNAP ) náměstek ředitele Jakub Kašpar.
Další sjezdovka nebude
Dohoda mezi vedením města a parku se zrodila až po dlouhých diskusích. Radnice původně chtěla zvýšit kapacitu lanovky a spolu s ní vybudovat z Růžové hory do Pece pod Sněžkou sjezdovku. Vedení parku bylo proti. Horní stanici lanovky navíc navrhovalo na Růžové hoře.
"Nakonec se dohodl kompromis. Lanovka povede až na vrchol Sněžky. Kapacita však zůstane i nadále maximálně 2500 lidí za den a sjezdovka se stavět nebude," dodal Kašpar. "Nemá smysl se vracet v diskusi o řadu let zpátky. Kompromis se nerodil lehce a stanovisko Správy KRNAP je konečné i když individuální názory se mohou lišit," dodal Kašpar. Další podmínkou parku bylo, že se stavba v horní části mezi Růžovou horou a vrcholem Sněžky obejde bez těžké techniky. Firmy BAK a Leitner nesmí do první zóny národního parku vjet nákladními auty. "Stavět se bude z vrtulníku," vysvětluje Kašpar.
Pod vrcholem Sněžky lanovka prochází nejcennějšími partiemi Krkonoš, takzvanou arkto-alpinskou tundrou. Tento unikátní ekosystém se podle odborníků jinde v Evropě nevyskytuje. Malé ostrůvky jsou jen v Jeseníkách.
Výběrové řízení vyšlo napodruhé
Investici za 299 milionů korun (bez DPH) bude z větší části financovat Evropská unie - poskytne dotaci 230 milionů korun, zbytek do celkové částky bude řešit město úvěrem.
Nabídka vítězného sdružení firem BAK a Leitner byla podle starosty Pece pod Sněžkou nejvýhodnější. Předchozí výběrové řízení muselo vedení města začátkem roku kvůli vyřazení uchazečů zrušit. "V prvním výběrovém řízení ani jedna ze tří firem nesplnila podmínky," řekl Tomášek.Hodnoticí komise totiž objevila nedostatky také v nabídce vítězného sdružení firem Eurovia CS a Doppelmayr.
Ročně vyjede lanovkou až na vrchol kolem 100 tisíc turistů. Bez ní by byla nejvyšší tuzemská hora pro řadu lidí nepřístupná, což by komplikovalo i každoroční mše u kaple sv. Vavřince. Právě teď je podle zdejšího informačního střediska Veselý výlet o svezení starou lanovkou velký zájem. O víkendu u dolní stanice čekají i tříhodinové fronty.
Nové přepravní zařízení bude stejně jako nyní provozovat akciová společnost Lanová dráha Sněžka, kde má majoritní podíl město.
Nová lanovka
Stavba
Stavba čtyřkabinkové lanovky začne letos v září přeložkami sítí a výstavbou nové dolní stanice, která se posune k parkovišti k chatě Lesovna. Mezistanice na Růžové hoře a horní stanice na Sněžce zůstanou na svých místech. Stavba by měla skončit nejpozději 31. března 2014.
Cena
299 milionů korun (230 milionů je dotace z EU, zbytek bude řešit město Pec pod Sněžkou úvěrem).
Staré přepravní zařízení
Mělo by sloužit ještě v části roku 2012, v dalším roce bude definitivně uzavřeno.