Open Air Festival (OAF) letos obhajuje titul A Greener Festival Award, který mu zajistil místo mezi nejekologičtějšími akcemi na světě. A tak se bude se třídit jako o závod. Navíc se otevře unikátní "ekokino" a roztřídí se brko, tedy biologicky rozložitelný komunální odpad.
Jak na cenu za ekologii? OAF roztřídí brko a dobije mobily na rotopedu
V areálu v Panenském Týnci nově přibudou barevné velkokapacitní kontejnery na tříděný odpad. Festival zároveň zavádí jednotný zálohový systém na veškeré plastové lahve a plechovky ve výši symbolické jedné koruny. Ti pozornější pak mohou navíc vydělat na "špindírách", které pohazují použité kelímky kolem sebe na zem.
V Think Big stanu se kromě informací o ekoprogramu dostanete i k dobíjení mobilu pomocí šlapání na rotopedu. Při tak zvaném "eko spinningu" bude možné zhlédnout několik krátkých filmů, takže vznikne jakési "ekokino".
Třídí se talířky i fritovací olej
Kromě klasického vyhazování plastu, skla a papíru do příslušných popelnic se budou třídit i nápojové kartony, hliníkové plechovky, vybité baterie, rozbité zářivky, použitý fritovací olej a hlavně zmíněné festivalové "brko". Vtipně znějící zkratka znamená biologicky rozložitelný komunální odpad, kterého festivaloví návštěvníci vyprodukují několik tun.
"Veškeré zbytky z jídel společně s tácky, talířky, miskami a kelímky od teplých a studených nápojů budou tedy zkompostovány. Veškeré nádobí včetně kelímků na pivo bude totiž z bioplastu," říká manažerka festivalu Marie Marková.
PLA (polylaktid acid), tedy bioplast vyráběný z kukuřičného, obilného či bramborového škrobu, zanechává prokazatelně menší uhlíkovou stopu než odpad vzniklý z kelímků vyráběných z fosilních zdrojů - tedy ropy.
Pod patronátem občanského sdružení Ekodomov na festivalu vyroste dokonce i dotřiďovací linka, kde se ještě jednou všechny odpadky rozdělí, aby výsledný odpad byl opravdu čistý.
Dalším "zeleným opatřením" je, stejně jako v loňském ročníku, zajištění kyvadlové dopravy na festival obohacené o službu jízdomat, skrze nějž se organizátoři akce snaží motivovat návštěvníky k naplnění vozů do maximální možné kapacity.