Jak učit o změnách klimatu: Průzkum stavu výuky na gymnáziích
Představujeme výzkumnou zprávu "Jak učit o klimatických změnách: Průzkum stavu
výuky na českých gymnáziích." Zpráva je výstupem první fáze projektu Jak učit o
klimatických změnách
[http://www.amo.cz/vzdelani/jak-ucit-o-klimatickych-zmenach.htm], jehož cílem je
vyplnit mezeru v oblasti učebních pomůcek a materiálů pro střední školy. Průzkum
přináší orientační sondu do stavu výuky této problematiky na čtyřletých
gymnáziích. Soustředí se na zmapování základních problémů a potřeb pedagogů,
které budou zohledněny v dalších fázích projektu, především pak přípravě
stejnojmenné publikace. Osloveno bylo přibližně 300 učitelů, především zeměpisu
a společenských věd, z nichž 72 dotazník vyplnilo.
Představujeme výzkumnou zprávu "Jak učit o klimatických změnách: Průzkum stavu výuky na českých gymnáziích." Zpráva je výstupem první fáze projektu Jak učit o klimatických změnách, jehož cílem je vyplnit mezeru v oblasti učebních pomůcek a materiálů pro střední školy. Průzkum přináší orientační sondu do stavu výuky této problematiky na čtyřletých gymnáziích. Soustředí se na zmapování základních problémů a potřeb pedagogů, které budou zohledněny v dalších fázích projektu, především pak přípravě stejnojmenné publikace. Osloveno bylo přibližně 300 učitelů, především zeměpisu a společenských věd, z nichž 72 dotazník vyplnilo.
Z průzkumu vycházejí následující závěry:
- Klimatické změny jsou probírány paralelně v několika předmětech. Téma si proto vyžaduje interdisciplinární přístup a ucelený učební materiál, který umožní jeho komplexní pochopení.
- Učitelé považují látku za důležitou, ale zároveň velmi komplikovanou a časové náročnou na přípravu.
- Více než tři čtvrtiny učitelů považují současné učebnice za nedostatečné. Vytýkají jim zastaralost a uvítali by nové, ucelené zpracování tématu. V učebnicích postrádají praktické ukázky ze světa i z ČR, doplňující grafy a data pro lepší názornost a samostatná cvičení.
- 87 % respondentů si samo vyhledává doplňkové materiály. Mnoho z nich postrádá dostatek komplexních informací v českém jazyce.
- Naprostá většina pedagogů přednáší o klimatických cyklech, vlivech člověka na klima a scénářích dopadů klimatických změn na svět. Více jak polovina se také věnuje mezinárodním jednáním. Méně než polovina respondentů vysvětluje veřejnou debatu o problematice a její názorové póly.
- Studenti se o problematiku aktivně zajímají, což klade zvýšený tlak na učitele a vyžaduje větší propracovanost hodin.
Soubory ke stažení:
Jak učit o změnách klimatu: Průzkum stavu výuky na gymnáziích (429.1 KB)
Zdroj: www.amo.cz
Sdílet článek na sociálních sítích