Brát peníze na údržbu turistických cest by byla manažerská chyba
Ministerstvo životního prostředí odmítá, že by se finanční úspory jeho rezortu měly týkat podpory návštěvnosti v národních parcích. Peníze se dají ušetřit jinde, proto jsou spekulace na toto téma irelevantní.
"Každá organizace na světě, nejen v České republice, má možnosti redukce financí v oblasti provozních a mzdových nákladů," říká ministr životního prostředí Tomáš Chlupa. "Není tedy například nutné, nezbytné a žádoucí krátit výdaje například na bezpečnost a značení turistických cest. Naopak, tyto peněžní prostředky by měly být ještě větší," říká ministr Tomáš Chalupa a doplňuje: "Stejně nepovažuji za účelné krácení finančních prostředků na zajištění a podporu bezpečnosti návštěvníků parků. Například dvouletá zkušenost s Informační a strážní službou Národního parku Šumava ukázala, jak důležitá tato služba je, a proto krácení financí by bylo absurdní."
"Finanční úspory jsou samozřejmě nutné, lze k nim ale dojít slučováním organizací ministerstva, snižováním počtu úředníků, nebo redukcí provozních nákladů, nikoli výraznými škrty v podpoře návštěvníků," říká ministr životního prostředí Tomáš Chalupa a dodává: "Nedovedu si představit, že by jakýkoli ředitel národního parku byť jen uvažoval o krácení financí na podporu návštěvnosti. V takovém případě by se okamžitě objevila otázka, zda dotyčný zastává svůj ředitelský post oprávněně. Jak navíc vyplynulo z debaty s řediteli národních parků, žádný z nich nic takového ani neplánoval."
Například v národním parku Krkonoše jde na údržbu a značení cest jen 5 % celkového rozpočtu parku. Další desítky milionů korun směřují na podporu návštěvnosti. Ty jsou ale z evropských fondů a na tom se nic nemění. Finančního zabezpečení údržby běžkařských cest se netýká ministerstva, ale zajišťují ho místní obce na své vlastní náklady. Populární cesta v Obřím dole nejenže nepřijde o své peníze, ale naopak se dokončuje její rekonstrukce z evropských fondů.