Čtvrtek, 31. října 2024

Emisní povolenky zřejmě budou muset kupovat i aerolinky mimo EU

Emisní povolenky zřejmě budou muset kupovat i aerolinky mimo EU

Zahraniční aerolinky létající do Evropské unie si zřejmě budou muset od příštího roku kupovat emisní povolenky. Generální advokátka Evropského soudního dvora Juliane Kokottová dnes uvedla, že rozhodnutí EU zavést od příštího roku obchody s povolenkami i pro letecké společnosti mimo EU je v souladu s mezinárodním právem. Posudek je sice zatím pouze předběžný, očekává se však, že ho soudci schválí. Stížnost na povolenky podaly u soudu severoamerické aerolinky.

Evropská unie v březnu rozhodla, že všechny letecké společnosti, bez ohledu na národnost provozovatele, létající na její území budou od ledna příštího roku zahrnuty do obchodování s emisními povolenkami. Unie tak chce přimět letecké společnosti k omezení zplodin ze spalování paliva a přispět k boji proti globálnímu oteplování.

Na rozhodnutí EU si u soudu stěžovaly Americká asociace pro leteckou dopravu (ATA) spolu s leteckými společnostmi United/Continental Airlines a American Airlines. Svoji stížnost nejprve podaly u britského soudu poté, co Británie zavedla novou evropskou směrnici do svých zákonů. Ten je však odkázal na Evropský soudní dvůr.

Aerolinky argumentovaly především tím, že EU nemá soudní pravomoci požadovat povolenky na emise vyprodukované během celého letu nebo z emisí vyprodukovaných v leteckém prostoru mimo země EU. Aerolinky by totiž neměly platit jen za to, co nalétají nad EU, ale za celou trasu, což poškozuje zvláště dopravce provozující dálkové lety.

Kokottová uvedla, že podle jejího názoru legislativa EU neporušuje suverenitu dalších států nebo svobodu volného moře garantovanou podle mezinárodních zákona a je v souladu s příslušnými mezinárodními dohodami. Předběžný nález advokáta určený pro soud sice není závazný, soudci však často názor potvrdí.

Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. Podle EU bude dopad tohoto opatření na cenu letenek minimální. V závislosti na tom, jak velkou částku budou chtít aerolinky převést na zákazníky, by se cena měla zvýšit o dva až 12 eur (50 až 300 Kč).

Letecká doprava se podle odhadů podílí na globálních emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování, zhruba třemi procenty. Její podíl však rapidně roste. Evropská komise uvedla, že emise od aerolinek se od roku 1990 zdvojnásobily a do roku 2020 by se mohly ztrojnásobit. U dalších sektorů naopak klesají, napsaly agentury AP a Reuters.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů