Selektivní katalytická redukce u vozidel - pár slov k AdBlue(R).
AdBlue(R) je čirá bezbarvá kapalina sestávající z 32,5% vodného roztoku syntetické močoviny o vysoké chemické čistotě. Jakost je dána standardem DIN 70070. AdBlue není nebezpečné pro zdraví člověka ani pro životní prostředí.
AdBlue(R) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech, a proto umožňuje splnění směrnice EURO 4, která platí od 1. října 2005. V principu umožňuje i dosažení směrnice EURO 5, která začne platit 1. října 2008.
Technologie využívající AdBlue(R) se nazývá selektivní katalytická redukce (SCR - Selective Catalytic Reduction).
Nákladní automobil s naftovým motorem má AdBlue(R) uloženo v samostatné nádrži, odděleně od nádrže s naftou. Při provozu motoru dochází k automaticky řízenému vstřikování AdBlue(R) do zabudovaného katalyzátoru. Zde dochází k přeměně oxidů dusíku, které vznikají při spalování nafty, na dusík a vodní páru. Dusík je, na rozdíl od problematických oxidů dusíku, přirozenou a neškodlivou součástí ovzduší.
Spotřeba AdBlue(R) činí přibližně 5% z objemu spotřebované nafty, tj. na 100 l nafty se spotřebuje cca 5 l AdBlue(R).
AdBlue(R) snižuje spotřebu nafty, a to až o 7 %, takže částečně kompenzuje vyšší pořizovací náklady na automobily splňující EURO 4 a EURO 5.
Provozovatelé automobilů splňujících normy EURO 4 a EURO 5 platí nižší silniční daň a cenové zvýhodnění se projeví i při placení poplatků za mýtné a dálniční známky, např. v Německu, Rakousku, Dánsku, Švédsku, Švýcarsku.
ZDROJ: http://www.adblue-sky.cz