Stezka železné opony se představila Bruselu. I se záštitou ministra Schwarzenberga
V sídlech polského a dánského zastoupení při Evropské unii v Bruselu proběhnul
7. a 8. prosince workshop, který oficiálně představil dosavadní výsledky
projektu EuroVelo 13 - Stezka železné opony, podpořeného Evropskou unií. Jedním
z hlavních cílů projektu Evropské cyklistické federace, na kterém spolupracuje i
Nadace Partnerství, bylo ve spolupráci se sousedními státy navrhnout
přeshraniční vedení trasy. Již dříve udělil záštitu projektu exprezident Václav
Havel a nově také ministr zahraniční Karel Schwarzenberg.
"Železná opona je skutečným mementem 40 let vlády totalitního režimu. I proto
podporuji myšlenku realizace evropské Stezky železné opony v ČR i dalších
zemích, protože je to jeden z konkrétních projektů přispívajících k dalšímu
sjednocování Evropy a zároveň k lepšímu poznání naší nedávné historie," řekl
ministr zahraničí Karel Schwarzenberg.
Dosavadní výsledky ročního projektu prezentoval v Bruselu poslanec Evropského
parlamentu a duchovní otec stezky Michael Cramer. "Jen ten, kdo pozná minulost,
je schopen orientovat se v budoucnosti," zaznělo mimo jiné z Cramerových úst.
Návrh Stezky železné opony, EuroVelo trasy s pořadovým číslem 13, počítá s
celkovou délkou 7 000 kilometrů. Trasa je navržena podle jednotné metodiky
zpracované partnery projektu a Evropské cyklistické federace a nezahrnuje pouze
samotný návrh infrastruktury a vedení trasy. Zohledňuje například služby
cykloturistům, vybavení trasy odpočívkami či servisem pro cyklisty a napojení
trasy na veřejnou dopravu. "Důležité na vedení trasy je, že bylo navrženo nejen
co do bezpečnosti a komfortu, ale i co do přeshraničního vedení. V našem případě
to znamená vedení trasy v poměru 50:50 mezi ČR a Bavorskem a ČR a Rakouskem,"
vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství. Na sérii národních a regionálních
setkání, která během roku probíhala, se na finální podobě trasy dohodli zástupci
z krajů, turistických organizací, regionálních i národních cykloklubů, zástupců
Klubu českých turistů a Centra dopravního výzkumu. Stezka bude v terénu
vyznačena v následujících letech - jako první bude do konce roku 2013 proznačena
část stezky v Jihomoravském kraji.
Projekt nezapomíná ani na tištěné materiály. Do konce roku vznikne první obecný
materiál ke Stezce železné opony v ČR a na počátku roku 2012 vyjde tištěný
cyklistický průvodce po Stezce železné opony na jižní Moravě. "Naším dlouhodobým
cílem je také prosadit vznik adekvátního pietního místa - památníku přímo na
Stezce železné opony, tak jako tomu je v maďarské Šoproni či německém
Mödlareuthu - malém Berlínu, či v památníku Point Alpha na bývalé hranici
Západního a Východního Německa," dodává Daniel Mourek. Již nyní jsou také v
provozu oficiální stránky eurovelo.org [http://eurovelo.org], které zatím
nabízejí základní informace o síti.
V Bruselu nešlo jen o EuroVelo 13, ale o celou síť čtrnácti tras EuroVelo, jež
by měly být zařazeny do systému dálkových dopravních koridorů v Evropě. Ten
zahrnuje i hlavní silniční komunikace, železnice či vodní cesty. "Evropa je
důležitou destinací cestovního ruchu, i proto se systémem tras EuroVelo snažíme
rozšiřovat turistickou nabídku. V systému dálkových koridorů jsou tedy nyní dvě
stezky, které vyjadřují historii i současnost našeho kontinentu - první je
EuroVelo 4 - Svatojakubská stezka a tou druhou je právě Stezka železné opony,"
vysvětluje Mourek a dodává: "Stezka železné opony je živým muzeem čtyřiceti let
totalitního režimu. Ukázat lidem zbytky železné opony znamená říct jim, co
znamenala a proč už není. A to je nejlepší evropská turistika, jakou si umím
představit."
Více informací: www.nadacepartnerstvi.cz [http://www.nadacepartnerstvi.cz/],
www.ecf.com [http://www.ecf.com/]
Foto ke stažení: https://bitly.com/t4nFAq [https://bitly.com/t4nFAq]
V sídlech polského a dánského zastoupení při Evropské unii v Bruselu proběhnul 7. a 8. prosince workshop, který oficiálně představil dosavadní výsledky projektu EuroVelo 13 - Stezka železné opony, podpořeného Evropskou unií. Jedním z hlavních cílů projektu Evropské cyklistické federace, na kterém spolupracuje i Nadace Partnerství, bylo ve spolupráci se sousedními státy navrhnout přeshraniční vedení trasy. Již dříve udělil záštitu projektu exprezident Václav Havel a nově také ministr zahraniční Karel Schwarzenberg.
"Železná opona je skutečným mementem 40 let vlády totalitního režimu. I proto podporuji myšlenku realizace evropské Stezky železné opony v ČR i dalších zemích, protože je to jeden z konkrétních projektů přispívajících k dalšímu sjednocování Evropy a zároveň k lepšímu poznání naší nedávné historie," řekl ministr zahraničí Karel Schwarzenberg.
Dosavadní výsledky ročního projektu prezentoval v Bruselu poslanec Evropského parlamentu a duchovní otec stezky Michael Cramer. "Jen ten, kdo pozná minulost, je schopen orientovat se v budoucnosti," zaznělo mimo jiné z Cramerových úst. Návrh Stezky železné opony, EuroVelo trasy s pořadovým číslem 13, počítá s celkovou délkou 7 000 kilometrů. Trasa je navržena podle jednotné metodiky zpracované partnery projektu a Evropské cyklistické federace a nezahrnuje pouze samotný návrh infrastruktury a vedení trasy. Zohledňuje například služby cykloturistům, vybavení trasy odpočívkami či servisem pro cyklisty a napojení trasy na veřejnou dopravu. "Důležité na vedení trasy je, že bylo navrženo nejen co do bezpečnosti a komfortu, ale i co do přeshraničního vedení. V našem případě to znamená vedení trasy v poměru 50:50 mezi ČR a Bavorskem a ČR a Rakouskem," vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství. Na sérii národních a regionálních setkání, která během roku probíhala, se na finální podobě trasy dohodli zástupci z krajů, turistických organizací, regionálních i národních cykloklubů, zástupců Klubu českých turistů a Centra dopravního výzkumu. Stezka bude v terénu vyznačena v následujících letech - jako první bude do konce roku 2013 proznačena část stezky v Jihomoravském kraji.
Projekt nezapomíná ani na tištěné materiály. Do konce roku vznikne první obecný materiál ke Stezce železné opony v ČR a na počátku roku 2012 vyjde tištěný cyklistický průvodce po Stezce železné opony na jižní Moravě. "Naším dlouhodobým cílem je také prosadit vznik adekvátního pietního místa - památníku přímo na Stezce železné opony, tak jako tomu je v maďarské Šoproni či německém Mödlareuthu - malém Berlínu, či v památníku Point Alpha na bývalé hranici Západního a Východního Německa," dodává Daniel Mourek. Již nyní jsou také v provozu oficiální stránky eurovelo.org, které zatím nabízejí základní informace o síti.
V Bruselu nešlo jen o EuroVelo 13, ale o celou síť čtrnácti tras EuroVelo, jež by měly být zařazeny do systému dálkových dopravních koridorů v Evropě. Ten zahrnuje i hlavní silniční komunikace, železnice či vodní cesty. "Evropa je důležitou destinací cestovního ruchu, i proto se systémem tras EuroVelo snažíme rozšiřovat turistickou nabídku. V systému dálkových koridorů jsou tedy nyní dvě stezky, které vyjadřují historii i současnost našeho kontinentu - první je EuroVelo 4 - Svatojakubská stezka a tou druhou je právě Stezka železné opony," vysvětluje Mourek a dodává: "Stezka železné opony je živým muzeem čtyřiceti let totalitního režimu. Ukázat lidem zbytky železné opony znamená říct jim, co znamenala a proč už není. A to je nejlepší evropská turistika, jakou si umím představit."
Více informací: www.nadacepartnerstvi.cz, www.ecf.com
Foto ke stažení: https://bitly.com/t4nFAq
Kontakt:
Daniel Mourek, koordinátor přeshraničních projektů, daniel.mourek@nap.cz, tel. 274 816 727, 736 747 361
Profesní odbornost: marketing v cestovním ruchu, cyklistika a cykloturistika, přeshraniční cyklistické projekty, zástupce České republiky v Evropské cyklistické federaci a v Evropské Asociaci Greenways.
Sdílet článek na sociálních sítích