Středa, 24. dubna 2024

Přichází Euro 6

Po nákladních vozidlech se povinnost plnění přísnější emisní normy Euro 6 dostává také do sféry osobních a lehkých užitkových vozidel.

Přichází Euro 6

Po nákladních vozidlech se povinnost plnění přísnější emisní normy Euro 6 dostává také do sféry osobních a lehkých užitkových vozidel. V současném přechodném období by se už měly jen doprodávat automobily, jejichž motory plní pouze normu Euro 5 a od zhruba poloviny příštího roku se už budou smět prodávat pouze vozy s Euro 6.

V současné době je na českém trhu už hodně modelů, které normu Euro 6 splňují. Z perspektivního hlediska se vyplatí kupovat nyní jen modely, které ji plní. Do budoucna by se mohlo stát, že také u nás budou zvýhodňovány k životnímu prostředí ohleduplnější modely automobilů, podobně jako je tomu ve vyspělých západoevropských zemích.

Z alternativních pohonů a paliv se nejlépe daří zemnímu plynu

Většina automobilek se stále intenzivněji věnuje ekologicky, ale také ekonomicky výhodnějším způsobům pohonu. V poslední době se více objevují v nabídce většiny značek vozidla s alternativními pohony. Jsou to např. hybridní automobily, z nichž některé už ujedou čistě na elektrický pohon i více než 50 km. Nejmodernější hybridy lze nabíjet ze sítě, jiné mají dva motory, z nichž ten spalovací dodává v případě potřeby proud elektrickému.

Samostatnou kapitolou jsou elektromobily. Některé z nich ujedou na jedno nabití od 150 až do 200 km, ale v našich podmínkách, kdy "stát", tedy vláda a státní legislativa, totálně zaspal a žádný z alternativních pohonů prakticky nepodporuje, se jeví jako nejvýhodnější spalovací motor na zemní plyn. Takové vozy mají dvě nádrže, jednu na plyn a druhou na benzin.

Na tuto alternativu vsadila také mladoboleslavská Škoda, která má v nabídce u některých modelů verze G-TEC. Vzhledem k ceně zemního plynu (CNG), ve srovnání s benzinem téměř poloviční, vycházejí provozní náklady velmi výhodně a relativně nevelké cenové navýšení plynové verze se může poměrně brzo vrátit.

Všechna tato vozidla už jsou běžně v nabídce na českém trhu. Jen je o ně, kvůli vyšším cenám, malý zájem. Ve většině vyspělých zemích jsou takové vozy podporovány úlevami, popř. státními dotacemi, ČR se k tomu však zatím nemá.

K většímu rozšíření vozidel šetrnějších k životnímu prostředí u nás tedy chybí jakákoli motivace, protože všechny vlády za poslední dvě desetiletí hrály mrtvého brouka.

Kam se automobily ubírají?

Je nesporné, že směřují k větší hospodárnosti, tedy stále nižší spotřebě, dále k co největší bezpečnosti a také k šetrnosti k životnímu prostřední.

Pokud jde spotřebu, zde je v praxi ověřenou pravdou, že výrobci uváděná tzv. normovaná kombinovaná spotřeba, je v běžném provozu většinou spíše iluzí. Hodnoty např. okolo hranice čtyř litrů na 100 km, nebo i ještě o trochu méně, byly sice získány na základě jednotně předepsaných laboratorních testů, ale reálná spotřeba je obvykle vyšší o 10 až 25 %.

V extrémních případech seriózní testy dokonce ukázaly, že skutečná provozní spotřeba může být vyšší dokonce o 84 %. Z lákavě znějících 5 l/100 km tak vyskočí až 9,2 l/100 km. Přesto dnes jezdí nová auta za podstatně méně, než tomu bylo před deseti, a spotřeba se bude dále snižovat.

Ještě výrazněji se zvýšila bezpečnost automobilů, zejména těch osobních. Airbagy, ABS či ESP a mnoho dalších bezpečnostních prvků jsou dnes součástí předpisy požadované povinné výbavy. Další bezpečnostní prvky, zejména pak některé protikolizní asistenční systémy dodávané na přání, tedy za příplatek, snižují v případě kolize nebezpečí pro posádku ve vozidle i pro chodce a dříve nebo později budou také součástí standardní výbavy.

Nesmírně zajímavou je např. vize automobilky Volvo, podle které nebude v nových vozech Volvo od roku 2020 nikdo smrtelně zraněn. Lze očekávat, že se k této iniciativě připojí i další výrobci a její naplnění přispěje k výraznému zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Ekologie na postupu

Také na úseku účinnější ochrany životního prostředí bylo už dosaženo ve vztahu k provozu silničních motorových vozidel mnoha významných výsledků. Ani u nás už prakticky nejezdí auta, za kterými běžně zůstávala neprůhledná oblaka zapáchajícího kouře. V současné době vstupuje v platnost norma Euro 6, podle níž musí být exhalace vypouštěné spalovacími motory opět výrazně redukovány.

K zapomínané minulosti už také patří "loužičky" oleje pod zaparkovanými vozy, což dále přispívá k větší ohleduplnosti k životnímu prostředí.

Automobilky dělají v této oblasti poměrně dost, přičemž největší zásluhu na zlepšování životního prostředí z hlediska automobilů a jejich provozu má určitě legislativa. Pro nové vozy sice platí stále přísnější předpisy, ale ta stará, nadále provozovaná, jsou nejen velmi málo bezpečná, ale především exhalace, které vypouštějí, jsou mnohonásobně vyšší než u aut soudobých, neřkuli těch nejnovějších, která už plní požadavky EU 6.

Dalším problémem je skutečnost, že majitelé a provozovatelé neudržují technický stav zejména starších vozidel na potřebné úrovni.

Kráceno..

AUTOR: Karel Beránek
ZDROJ: Automobily

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů