zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

BMW X5 je SUV do zásuvky bez kompromisů

25.07.2015
Ekologická auta
BMW X5 je SUV do zásuvky bez kompromisů

Mnichovská automobilka se rozhodla zužitkovat své nově nabyté zkušenosti z oblasti ekologických aut, která vyvíjí pod speciálním názvem "i". Plug-in hybridní pohon se totiž nyní dostal i pod kapotu oblíbeného luxusního SUV řady X5. Dobrou zprávou je, že na rozdíl od některých jiných automobilů fungujících na podobné bázi nenutí majitele k příliš velkým kompromisům.

Naznačuje to už samotný zevnějšek vozu. Nebýt drobného označení na zádi a na boku, cizí lidé by si ani nevšimli, že před nimi stojí auto do zásuvky. Naznačuje to i kryt přípojky elektrického kabelu nad předním kolem. Jinak je auto totožné s běžnými verzemi. A totéž se dá prohlásit i o interiéru. Zákazník může volit z bohaté nabídky kvalitních materiálů, automobilka dbá na solidní zpracování. Vše je na svém místě. Prostornost se také nezměnila, a BMW X5 je tak schopné pohodlně pojmout pět dospělých cestujících. Z nabídky vypadla jen málo využívaná možnost dokoupit třetí řadu sedadel. Vzhledem k tomu, že pod podlahou kufru jsou umístěny baterie, nebylo by, jak sedačky ukotvit. Články také mírně ubírají objemu zavazadelníku. BMW X5 xDrive40e, jak se plug-in hybridní verze nazývá, tak disponuje kapacitou 500 litrů, což je o snesitelných 65 litrů méně než varianta se spalovacím motorem. Konkurenční Mercedes-Benz GLE je na tom se ztrátou kapacity u plug-in hybridního modelu hůře.

Je to vůbec poprvé, co se pod kapotou BMW X5 objevil benzinový čtyřválec. Jde o jednotku vybavenou přeplňováním TwinScroll, která disponuje výkonem 245 koní. Mezi ni a automatickou převodovku se ale ještě posadil přídavný elektromotor, který do systému dodává dalších 113 koní výkonu. Celková síla je pak 313 koní (hodnoty se kvůli rozdílnému průběhu otáček nesčítají). To by mělo bohatě stačit i na rozhýbaní tak velkého a těžkého auta, jakým bezesporu plug-in hybridní BMW X5 je.

Potvrzují to i parametry. Auto je schopné zrychlit z nuly na stovku za 6,8 sekundy, což už znamená slušné možnosti třeba pro předjíždění. Kouzlo testovaného BMW ovšem spočívá jinde. Díky bateriím s celkovou kapacitou 9 kWh je X5 xDrive40e schopné ujet čistě na elektrickou energii okolo 30 kilometrů. Maximálně přitom může jet až 120 km/h, takže se dá pohodlně jezdit i po dálnici. Díky tomu vychází mnichovskému vozu papírová spotřeba 3,3 litru benzinu na 100 kilometrů, ale v realitě bude silně záležet na tom, jak daleko s autem bude majitel jezdit. Naštěstí se dá chování systému ovlivnit tlačítkem pro změnu jízdních režimů. Ty jsou k dispozici celkem tři a radikálně mění chování pohonného soustrojí tak, aby bylo co nejefektivnější.

Mód nazvaný AUTO eDrive nechává rozhodování na elektronice. Podle toho, jak silně řidič šlape na plynový pedál, se zapíná samotný elektromotor, nebo mu jde na pomoc spalovací jednotka. Zapojení běžného motoru je přitom pečlivě ošetřeno, takže není doprovázeno žádným nečekaným škubnutím. Připojení prozradí jen decentní změna zvuku a rozběhnutý otáčkoměr. Druhým módem je SAVE Battery. Při něm je vždy spalovací motor spuštěn, přebytečná síla ovšem putuje do baterií, kde se ukládá na později. Díky tomu lze články postupně dobíjet i za jízdy. Systém dovolí naplnění až na poloviční kapacitu. Stejně tak se baterky dobíjejí třeba i při brzdění pomocí rekuperace.

Pokud chce řidič jet za každou cenu čistě elektricky, je tu připraven mód MAX eDrive. Ten je ideální do klidného provozu. Samotný elektromotor už totiž musí s hmotností velkého SUV poměrně bojovat, takže nenabízí příliš uspokojivou akceleraci. V testu se tedy ukázalo, že nejjednodušší je zůstat v automatickém módu. Dobrou zprávou je, že díky šikovné integraci elektromotoru mezi motor a převodovku auto nepřišlo ani o pohon všech kol. Jízdní vlastnosti jsou na špičkové úrovni, stejně tak komfort a odhlučnění kabiny. Jakmile auto využívá spalovací jednotku, dokáže jezdit za 8 litrů benzinu na 100 km, což není špatné. Nicméně tato verze se v Česku zatím spíš nevyplatí, protože tuzemská legislativa nenabízí žádné daňové výhody pro ekologická auta.

Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí