Úterý, 19. března 2024

Rozvoj alternativních paliv podpoří stát. Po zemním plynu se prosazuje i elektřina

Rozvoj alternativních paliv podpoří stát. Po zemním plynu se prosazuje i elektřina

Výrobce manipulační techniky Linde Material Handling Česká republika vloni ušetřil na palivu přibližně 600 tisíc korun. Společnost před časem nahradila velkou část služebních aut za ta na stlačený zemní plyn (CNG). "Máme 38 vozidel, každé z nich nám ročně přináší úsporu 18 tisíc korun v porovnání s naftovými auty a dále šetříme na silniční dani," vyčísluje jednatel společnosti Jindřich Kotyza a doplňuje, že cena operativního leasingu vozového parku byla stejná jako v případě běžných aut na naftu. Peníze investované do vlastní plničky plynu by se podniku měly vrátit maximálně do dvou let.

Firma na CNG přešla po vzoru své mateřské společnosti. Jednatel se prý jen ze začátku bál, jak na změnu zareagují zaměstnanci. "Byl jsem sám překvapen, že žádná kritika nepřišla. Řidiči používají služební vozidla i pro osobní účely, a poznali tak velkou úsporu na nákladech, které platí firmě," uvádí Kotyza.

Jediný problém z hlediska provozu plynových aut představuje podle něj parkování v podzemních garážích. Především starší garáže totiž neumožňují vjezd autům na CNG. "V současnosti se dělají testy na vozidlech ve spolupráci s výrobci a hasiči, které by měly posunout situaci dál," věří ve zlepšení náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Stále více zemního plynu
Řidiči v České republice mohou využívat necelou stovku veřejných stanic na CNG. "Nárůst počtu plnicích stanic je v posledním roce obrovský, ale do naprostého komfortu uživatelů potřebujeme číslo dvakrát tak veliké," říká Hugo Kysilka, ředitel marketingu společnosti Vemex, která zásobuje velké a střední odběratele zemním plynem. Jen tato firma provozuje zatím čtrnáct stanic na CNG a do konce roku postaví zřejmě čtyři další.

ČISTÁ MOBILITA

Kromě už poměrně rozšířeného CNG přichází v Evropě pomalu na scénu i zkapalněný zemní plyn - LNG. Jeho podporu na hlavních trasách evropské silniční sítě má ve svých plánech i Evropská komise. Výhodou zkapalněného plynu je menší objem a nižší hmotnost nádrží, nevýhodou naopak potřeba chlazení na velmi nízké teploty. O otevření první stanice na LNG na území ČR v současnosti uvažuje i společnost Vemex.

"Naše představa je taková, že bychom navázali na projekt Evropské unie pojmenovaný Modrý koridor a postavili dvě až tři stanice LNG na dálničních tazích, ať už z Polska, nebo Slovenska a směrem na Německo," přibližuje Kysilka z Vemexu. Podle něj se tím zvýší v porovnání s CNG až třikrát dojezd kamionů, a to při stejné ekologické zátěži. LNG je tak díky svým vlastnostem vhodný jako palivo pro dálkovou přepravu nebo do městských autobusů. "Čerpání LNG do kamionu je až desetkrát rychlejší než v případě CNG," popisuje výhody LNG Kysilka a představuje si, že by tato technologie mohla v Česku fungovat už v roce 2016.

O nasazení zemního plynu v minulosti uvažoval i pražský dopravní podnik, ale ukázalo se, že bez veřejné podpory není nasazení plynu ekonomické. Pražská firma totiž nedosáhla na evropské peníze. "Podle pravidel regionálních programů jsme byli vyňati a vypadá to, že to tak bude i do budoucna," objasňuje Jan Barchánek z Dopravního podniku hlavního města Prahy. Firma by si tak vozidla na alternativní pohon musela zajistit ze svých vlastních zdrojů a s případným komerčním rizikem.

Daleko zajímavější je pro společnost podle Barchánka elektromobilita. Praha momentálně zahajuje testování elektrobusů a snaží se najít způsob, jak dojezd prodloužit. Ve spolupráci s výrobcem elektrobusů zkouší dobíjení baterií z krátkého úseku trolejbusové troleje vybudované na konečné zastávce.

Akční plán co nejdříve

Uspíšit a zlepšit dostupnost alternativních paliv má především Národní akční plán čisté mobility, který se zabývá dotacemi, legislativou a daňovými změnami. Ty mají urychlit nástup alternativních paliv v dopravě.

"Dokument je už téměř hotový a zbývá nám jen dořešit pár problematických věcí," komentuje náměstek ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický. Plán vznikl proto, že Česká republika potřebuje koncepční dokument k alternativním palivům. Evropská unie totiž ukládá všem svým členům, aby přibližně do roku a půl tento dokument vytvořily.

"Jedním z hlavních cílů je zlepšení emisí v dopravě a alternativní paliva přinášejí lepší životní prostředí," zdůrazňuje Muřický. Plán se týká především rozvoje infrastruktury, ale i podpory některých vozových parků. A právě provozovatelé dopravy by přivítali schválení akčního plánu co nejdříve. Náměstek Muřický slibuje, že by se tak mělo stát ještě do konce roku.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů