zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stovka autobusů na plyn ušetří v Brně 30 milionů korun ročně

09.11.2015
Ekologická auta
Urbánní ekologie
 Stovka autobusů na plyn ušetří v Brně 30 milionů korun ročně

Až 30 milionů korun uspoří ročně brněnský dopravní podnik díky provozu 100 autobusů na plyn, jejichž nákup letos po roce završil. Do ovzduší se také dostane za rok o 75 tun méně škodlivin, které by jinak vypouštěly naftové motory, vyplývá z prvního čtvrtletí provozu. Finanční úspora je dokonce vyšší, než se původně předpokládalo, řekl na tiskové konferenci generální ředitel Miloš Havránek.

Proti naftovým autobusům se daří ušetřit 3,70 koruny na kilometr, původně se předpokládala úspora dvou až tří korun. V provozu jsou nové autobusy spolehlivé stejně jako klasické naftové. Flotila plynových autobusů stála 466 milionů korun, většinu zaplatil dopravní podnik z evropských dotací.

Přestože projekt plynofikace brněnských autobusů je stále v začátku provozu, velmi dobré zkušenosti vedou dopravní podnik k dalším úvahám, jak plyn využít a jak dále ušetřit. "Nakupuje osobní auta na plyn. Jednáme s městskou policií, že bychom jim poskytli technické zázemí, aby mohli také jezdit na plyn, tedy levněji a ekologičtěji. Nabízíme tuto možnost i České poště či Brněnským komunikacím," řekl Havránek.

Začátkem příštího roku by měl dopravní podnik také zprovoznit veřejnou plynovou plničku u slatinské vozovny. "Tankujeme hlavně v noci, přes den není kapacita tolik využitá. Navíc čím větší objem plynu budeme nakupovat, tím bude levnější," vysvětlil Havránek.

Současná plnicí kapacita umožňuje pořídit další autobusy na plyn. "Chystáme projekt, který chceme mít připravený v roce 2017. Uvažujeme ještě o 30 autobusech," poznamenal Havránek. Počet 130 plynových autobusů z celkových zhruba 310 je maximální, aby nevzniklo riziko, že při problémech s dodávkami plynu autobusy nevyjedou. "Plánujeme záložní plničku v Medlánkách. Musíme mít také například nachystaných 100 autobusů pro případ havárie v Dukovanech," vysvětlil Havránek, proč zůstane více než polovina autobusů na naftu.

Dopravnímu podniku se daří spořit provozní výdaje i díky klesajícím cenám nafty. Pro příští rok se podařilo koupit opět levněji silovou elektřinu. Cenu jízdného však tyto úspory neovlivní. "Na druhé straně je potřeba valorizovat mzdy a obnovovat majetek, abychom udržovali firmu v kondici a nabízeli požadovanou úroveň služeb," řekl Havránek.

Snížení ceny roční jízdenky, o níž se od loňských voleb hovoří, musejí schválit politici. Podle radního Marka Janíčka (ANO) je však potřeba otázku mobility ve městě vyřešit komplexněji. "Musíme vytvořit balíček opatření, která člověka donutí vystoupit z auta. Není jisté, že k tomu pomůže pouze snížení ceny," řekl.

Zdeněk Meitner

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí