zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Samořídící auta a elektromobily mění americký autoprůmysl - nové příležitosti i pro české firmy

19.12.2016
Ekologická auta
Samořídící auta a elektromobily mění americký autoprůmysl - nové příležitosti i pro české firmy

Americký automobilový průmysl začíná významným způsobem ovlivňovat tlak rychlé komercializace nových technologií (autonomní řízení, connected car, elektromobilita) a nové pojetí mobility založené na individuální on-demand přepravě.

Tyto jevy přináší rizika pro stávající výrobce, ale i nové příležitosti pro firmy, které dosud stály mimo automobilový svět.

Nové šance se objevují zejména v oblasti oblast autonomních technologií (hardware i software), informačních technologií (software pro zpracování big data resp. umělá inteligence, 3D podrobné mapy), infotainment a aplikace pro rozhraní člověk-stroj, software včetně antivirové ochrany, zabezpečená komunikace.

Kromě technologií pro provoz autonomních vozidel se předpokládá, že autonomní řízení umožní vznik dalších, zcela nových forem služeb spojených s těmito technologiemi resp. s mobilitou, ať už jde o zábavu a práci ve voze, reklamu, elektronický obchod či nové formy logistických služeb. Nové příležitosti bude představovat i rozvoj infrastruktury pro zajištění co možná nejkomfortnější a nejjednodušší napájení elektromobilů. Šance se skýtá i v oblasti technologií na skladování energií resp. baterií.

Na amerických silnicích se prohání přes 260 milionů osobních a lehkých vozidel a automobil je považován za neodmyslitelnou součást americké způsobu života. Přes 90 % Američanů dojíždí do práce automobilem a jen 5 % využívá městskou hromadnou dopravu. Téměř 60 % amerických domácností má dvě a více vozidel. Výroba automobilů, jejich prodej a související služby dávají práci přes 7 milionům americkým občanům. Jen v roce 2015 se v USA prodalo rekordních 17,5 milionu osobních aut, přičemž přes 12 milionů se v USA vyrobilo.

Navzdory těmto pozitivním číslům čelí americký automobilový průmysl řadě významných výzev, ať už nástupem autonomních technologií a tlakem na větší konektivitu vozů s Internetem, rozvojem elektromobility, ale také rozšiřování nových přepravních služeb ,,na zavolanou" jako je UBER či LYFT, které do budoucna mohou změnit zatím silný vztah Američanů k privátnímu vlastnictví vozidel.

Elektromobil Nissan Leaf jezdící pro UBER a LYFT

Elektromobil Nissan Leaf jezdící pro UBER a LYFT

Autonomní auto = next big thing

Autonomní technologie jsou považovány za ,,next big thing" v americkém autoprůmyslu, jejichž dopad je přirovnáván k tak revolučním jevům, jako bylo zavedení pásové výroby Ford T, který zpřístupnil automobil široké populaci. Na vývoji autonomních vozů pracuje dnes v USA nejméně dvacítka společností - ať již zavedené automobilky, tak technologické firmy, globální hráči i nastupující start-upy.

Firmy hledají nové partnerství, testovací vozy již najely první 3 miliony mil a začínají být zkoušeny v ostrém městském provozu. Výrobci se předhánějí se v prohlášeních, kdo a kdy první přivede plně autonomní automobil na trh. Někteří výrobci již nabízí vysoce sofistikované asistenční systémy, které již plní některé funkce očekávané od budoucích autonomních vozů. Dle vizionáře Elona Muska je veškerý hardware již k dispozici dnes a co dosud autonomním chybí je dostatečně sofistikovaný software, resp. umělá inteligence a mapy ve velmi vysokém rozlišení.

Elektromobil Tesla X s funkcí Autopilot

Elektromobil Tesla X s funkcí Autopilot

Provoz autonomních vozidel (již od nižších stupňů automatizace) bude díky své povaze závislý na zabezpečeném přístupu k cloudovým službám, smart infrastruktuře a aktualizovaným 3D mapám, což dává prostor jak pro subdodavatele těchto služeb, tak pro firmy, které data z provozu vozidel budou schopny dále vytěžit a využít např. pro vzdálenou správu vozu či hledání co nejefektivnějších forem využití vozů či hledání nejoptimálnějších tras apod.

Vůz pro detailní snímání Google Maps Street View od společnosti Google

Vůz pro detailní snímání Google Maps Street View od společnosti Google

Nasazení autonomních technologií sebou zároveň přináší také rizika a to zejména v oblasti kybernetické bezpečnost, což zároveň představují příležitosti pro antivirové společnosti, které přijdou s produkty pro tuto specifickou oblast.

Autonomní technologie rovněž vytváří nový prostor pro využití času přepravovaných cestujících, což může být základem pro nový rozvoj infotainment, palubní elektroniky a nástrojů a aplikací jak trávit čas v autě efektivně prací, což bude klást i větší důraz na design interiéru. Už dnes by dle průzkumu pro Goldman Sachs by přes 50% řidičů v autě raději poslouchali hudbu, telefonovali, sledovali video či brouzdali po internetu, než se věnovali řízení.

Palubní deska vozu Tesla X

Palubní deska vozu Tesla X

Nové úrovně propojení automobilů mezi sebou a navenek mohou dát základ i zcela novým službám založeným na geolokaci a datech o cestujících, např. v oblastech elektronického obchodu včetně rezervací ubytování, cílené reklamy (slevové akce v okolí), rozvážky zboží či sociálních platforem komunikovaných novými formami rozhraní člověk-stroj. Autonomní technologie se neomezí jen na osobní vozidla, ale rozšiřují se i v oblasti nákladní kamionové dopravy, kde mohou zefektivnit logistické služby na základě aplikací zajištující konstantní vytížení a hledající nejoptimálnější trasy.

Nástup elektromobility:

Spojené státy mají dnes největší flotilu elektromobilů na světě (500 tisíc) a tvoří 30 procent světového trhu s elektromobily. V rámci USA má na tomto čísle téměř třetinový podíl Kalifornie.

Policejní Tesla S ve službách Los Angeles Police Department

Policejní Tesla S ve službách Los Angeles Police Department

V roce 2015 se v USA prodalo celkem 116 000 elektromobilů, které tvořily 0,91 % z celkového počtu 17,5 milionu prodaných vozidel. Vozy s hybridním pohonem mají na celkovém počtu prodaných vozů menší než 2% podíl. Celkově je na americkém trhu přes 20 modelů elektromobilů a téměř šedesát hybridních modelů.

V zemi je k dispozici 15 tisíc veřejných nabíjecích stanic s více než 36000 přípojkami. Tato síť se dnes velmi rychle rozrůstá - nabíjecí infrastrukturu budují městské závody, ale i soukromí poskytovatele. Za velmi perspektivní jsou do budoucna považovány technologie umožňující bezdrátové nabíjení.

eGolf na veřejné napájení stanici

eGolf na veřejné napájení stanici

Na federální bázi byla v červenci 2016 oznámena iniciativa za účasti 50 institucí, utilit, soukromých firem a univerzit, která by pro rozvoj nabíjecích stanic měla mj. uvolnit až 4,5 mld. USD formou záruk na půjčky. V některých amerických státech (např. Kalifornie od roku 2015) je zároveň při stavbě všech nových budov a parkovišť povinnost zajistit přípravu pro zdroj elektrické energie pro budoucí napájení vozidel.

V současnosti nabízené elektromobily se v zásadě vyznačují velmi krátkým dojezdem, proto je řada iniciativ, jak na federální, tak na privátní úrovni, zaměřena na další rozvoj baterií a rychlonabíjecích systémů. Partnerství v této oblasti navazují všichni přední výrobci vozidel a technologické firmy, což by rovněž mohlo být zajímavé pro české firmy zabývající se vývojem baterií resp. uskladňování energie.

Byť dnes zůstává podíl elektromobilů na celkovém americkém vozovém parku malý, předpokládá se, že rozšíření elektromobilů může v blízké budoucnosti velmi dobře napomoci rozvoj on-demanddopravy a dále se stupňovat nástupem autonomního řízení. Již dnes dostupné elektromobily by byly schopny zajistit téměř 90% všech průměrných jízd amerických občanů a jen pro desetinu jízd by bylo třeba vozidlo se spalovacím motorem. Dostupnost bezprostředního přistavení vozidel s dlouhým dojezdem formou jednoduché ,,on demand" objednávky mobilní aplikací, by mohla znamenat zásadní průlom v nástupu elektromobility.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Los Angeles (Spojené státy americké). Autor: Marino Radačič, ekonomický diplomat.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí