zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Sdílená auta využívá stále více Čechů

27.08.2017
Ekologická auta
Urbánní ekologie
Sdílená auta využívá stále více Čechů

 Šetří peníze, životní prostředí i prostor ve městech...

Žádné problémy s parkováním, starost s pojištěním nebo servisem, a přesto možnost mít auto, jaké potřebuji, téměř okamžitě k dispozici. To jsou hlavní výhody carsharingu, tedy sdílení aut. Trend, který se ve větších městech Česka začíná po vzoru zahraničí úspěšně uchytávat, využívá stále více uživatelů - podle Asociace českého carsharingu jezdí po republice už 350 sdílených aut, která využívá asi 3-4 tisíce uživatelů. A v blízké budoucnosti to bude zřejmě mnohem víc. Ne všem českým domácnostem či firmám se totiž vlastnit auto vyplatí, raději ho sdílí.

Uděláte pár kliků na počítači nebo chytrém telefonu, přímo v rezervačním systému zjistíte, kde stojí nejbližší sdílené auto, odemknete jej mobilem nebo čipovou kartou, odjedete s ním, kam potřebujete, a pak jej zaparkujete na ulici kdekoliv, kde vám to vyhovuje. Na konci měsíce pak zaplatíte jen za to, co jste s autem skutečně ujeli. To je carsharing, tedy sdílení aut.

To, co v Brně před 14 lety vzniklo jako nápad několika kamarádů s jedním autem a sdílenou tabulkou, dnes funguje jako družstvo Autonapůl - největší síť carsharingu v ČR, v devíti městech a s více než 60 vozy. ,,Naší ambicí je propojit všechna větší města. Chceme růst s rostoucím trhem, který má v Česku určitě velký potenciál. Dnes máme asi tisíc uživatelů, věříme, že za pět let budeme obsluhovat 20 tisíc zákazníků," říká Stanislav Kutáček, zakladatel organizace Autonapůl a předseda Asociace českého carsharingu. Pro srovnání - například v sousedním Německu dnes působí 150 firem a carsharing využívá asi 1,75 milionu zákazníků.

Kdy se vyplatí auto vlastnit, a kdy sdílet?

Podle posledních údajů Českého statistického úřadu Češi ročně na silnicích překonají 35,4 milionů kilometrů autem. Průměrná česká domácnost ujede za rok asi 8 220 kilometrů na území ČR a 1860 kilometrů v zahraničí. Komu se sdílení aut vyplatí?

Spočítejte si

Chcete si spočítat, kolik vás stojí auto vlastnit? http://auto.na-mytince.cz

Vyplatil by se carsharing? I s palivem přijde průměrně na 6-8 Kč/km

Je jasné, že ne úplně všem. Podle analýz je výhodnější auto sdílet než vlastnit, pokud žijete ve velkém městě a autem ujedete ročně do 10 tisíc kilometrů. Službu ocení zejména lidé, kteří bydlí na místech s dobrou dopravní obslužností ale s problematickým parkováním. Lidé, kteří nepotřebují auto každý den, a půjčování sdíleného je pro ně efektivnější," vysvětluje Stanislav Kutáček.

Carsharing totiž poskytuje výhody využívání automobilu, odpadávají ale náklady za pořízení vozu, povinné ručení, havarijní pojištění či starosti se servisem a údržbou. Umožňuje navíc svým uživatelům přístup k velkému vozovému parku: velký tranzit, když potřebujete přestěhovat ledničku, malý městský vůz, když jedete jen na schůzku nebo combi, když vyrážíte na dovolenou. V řadě městských částí navíc mohou sdílená auta parkovat v místech určených pro rezidenty.

Pro lidi, kteří potřebují denně dojíždět do zaměstnání, rozvážet děti do školy nebo je pro ně vlastnictví automobilu důležitý společenský statut, carsharing nejvhodnější není. Jako příklad si ale vezměme jinou rodinu - žije ve velkém městě, ve čtvrti s rezidentním a často problematickým parkováním. Dopravní obslužnost je zde dobrá, většinu cest zvládají pohodlnou hromadnou dopravou, a tak auto každý den nepotřebují. Jednou týdně ale potřebují udělat velký nákup v 5 km vzdáleném nákupním centru, dvakrát do měsíce jezdí na 50 km vzdálenou chalupu a jednou za rok na dovolenou do Chorvatska. Ročně tak najedou asi 4 400 km.

Kdy se vyplatí vlastní auto: pokud jezdím více než 10 tisíc kilometrů ročně nebo auto potřebuju denně např. na dojíždění do práce

Kdy se vyplatí carsharing:
pokud bydlím ve velkém městě, nepotřebuji auto denně a nenajedu více než 10 tisíc kilometrů ročně

Kdy se vyplatí autopůjčovna: pokud potřebuji auto na delší cestu nebo dlouhodobější výpůjčky v řádu více týdnů nebo měsíců

Kdy se vyplatí spolujízda nebo sdílení soukromého auta:
když potřebuji šetřit každou korunu a nevadí mi určitý diskomfort

dyby rodina vlastnila 5 let starý vůz v hodnotě 300 tisíc korun, celkové roční náklady by činily asi 66 tisíc korun (náklady na palivo, fixní náklady - povinné ručení + havarijní pojištění + náklady na parkování, opotřebení - 10 % hodnoty vozidla, a celkové náklady na provoz, další náklady jako dálniční známka, servis, přezutí atd.).

Pokud by rodina využívala carsharing, ročně by ji to vyšlo asi na 48 tisíc korun, ušetřit by tak moha téměř 20 tisíc korun. Bez starosti s parkováním, pojištěním či servisem.

Sdílené auto se ale vyplatí i řadě firem. Nejvíce těm, kteří sídlí v centru města s problematickým parkováním a nepotřebují pro své podnikání vůz každodenně. Společnosti se tak nemusí starat o servis ani silniční daň, navíc si mohou vybírat z vozového parku - malý městský vůz, když jedou na schůzku, tranzit, když potřebují převézt materiál.

1 sdílený vůz = 10 soukromých aut

Řada lidí ale využívá carsharing nejen kvůli finančním důvodům. ,,Carsharing šetří nejen peníze, ale samozřejmě i životní prostředí a prostor ve městech. Jeden sdílený vůz nahradí až deset soukromých aut. I proto v zahraničí a částečně už i u nás začíná veřejná správa sdílení aut podporovat - např. Brno nedávno oznámilo záměr zvýhodnit parkování carsharingu na městských placených stáních, Praha už téměř rok testuje zvýhodnění sdílených vozidel v systému rezidentního parkování, tzv. modrých zónách," říká Stanislav Kutáček z nejstarší a největší carsharingové organizace v ČR Autonapůl a předseda Asociace českého carsharingu.

Sdílená ekonomika, ekologie a mobilita se v moderních městech stávají stále důležitějším tématem, sdílení dopravních prostředků tak využívá stále více lidí. Ve větších městech se začíná objevovat také tzv. peer to peer carsharing, kdy lidé poskytují ke sdílení i svá vlastní auta. V řadě českých měst funguje také sdílení kol, tzv. bikesharing. Sdílená auta by v ČR mohlo podle odhadů za pět let využívat až 100 tisíc lidí.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí