zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Co s bateriemi, které doslouží v elektromobilech? Studenti z ČVUT a izraelského Technion pro ČEZ vymýšleli, jak je využít dál

14.05.2019
Ekologická auta
Recyklace
Co s bateriemi, které doslouží v elektromobilech? Studenti z ČVUT a izraelského Technion pro ČEZ vymýšleli, jak je využít dál

Program česko-izraelského akcelerátoru CIPA má za sebou první úspěšný ročník, který se věnoval tematice chytrých měst. Týmy studentů z technických univerzit ČVUT a haifského Technionu v Haifě představily výsledky v Izraeli i v Česku.

Evropský automobilový průmysl prochází zásadní proměnou a míří směrem k elektromobilitě. Úměrně tomu roste globální poptávka po Li-ion bateriích a elektromobilech. Zatímco v roce 2016 se celosvětově prodalo tři čtvrtě milionu elektromobilů a předloni to už byl milion, v roce 2030 se očekává 24,4 milionu prodaných e-aut. Vedle kapacity baterií, dojezdu, ceny elektromobilů nebo pokrytí dobíjecími stanicemi bude při vědomí tohoto boomu nutné vyřešit také, co udělat s použitými bateriemi. Záruka na baterii se většinou pohybuje okolo osmi let, tak aby její kapacita neklesla pod 70-80 procent. To samozřejmě neznamená následnou okamžitou výměnu baterie, přesto bude po čase nutné baterii vyměnit.

Podle společného výzkumného týmu ČVUT a Technionu je nejvhodnějším způsobem následného využití baterii nerozebírat, ale ponechat ji i nadále vcelku, aby mohla plnit funkci energetického zásobníku tam, kde nebude vadit její o něco nižší kapacita. Tím by se mohla prodloužit její využitelnost o dalších deset let a teprve pak by byla recyklována.

,,Elektromobilita je budoucnost evropského automobilového průmyslu, řada otázek je ale stále nedořešených. Baterie nevydrží v elektromobilu věčně, ale bude ji nutné po čase vyměnit," říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. ,,Náš studentský tým přišel s řadou zajímavých nápadů, jak použité baterie dále využívat, například jako pohotovostní zdroje v nemocnicích nebo v mobilních dobíjecích stanicích."

Secondhandové baterie by mohly fungovat například v mobilních dobíjecích stanicích pro rychlou první pomoc elektromobilistům, kteří se ocitli v nouzi s vybitým akumulátorem, nebo jako zásobníky energie pro jednorázové akce v místech, které není připojeno k síti. Další možností je sestavení velkého bateriového úložiště s vlastním zdrojem výroby ekologické elektřiny. Baterie mohou sloužit také jako záložní zdroje místo dieselgenerátorů, například v nemocnicích.

,,Elektromobilitou se musí Česko zabývat i kvůli své závislosti na automobilovém průmyslu a v rámci své pozice významného subdodavatele komponent pro nadnárodní automobilky. Právě zapojení do hodnotového řetězce u baterií bude tvořit největší část budoucího přírůstku přidané hodnoty. Na nápadech, které česko-izraelský tým přinesl, budeme nyní dále pracovat," vysvětluje mentor týmu Jakub Kabourek z ČEZ ESCO.

Dalšími zapojenými společnostmi v letošním prvním ročníku CIPA byli Nordic Telecom, ELTODO a AERO4TE.

,,Mezinárodní spolupráce ve virtuálních týmech je již dlouhou dobu samozřejmostí v komerční sféře, kde probíhá řešení úkolů většinou jako spolupráce lokálních týmů prostřednictvím pravidelné elektronické komunikace napříč zeměmi a kontinenty a na to se naši studenti musí připravovat," říká doc. Vojtěch Petráček, rektor ČVUT

,,První ročník projektu CIPA byl pouze začátkem česko-izraelské spolupráce v oblasti inovací a dopadl úspěšně. Už nyní zahajuje ČVUT ve spolupráci s Technionem přípravu dalšího pokračování", uzavírá Daniel Meron, velvyslanec Státu Izrael v ČR.

ČEZ ESCO je předním poskytovatelem elektromobilních služeb na klíč pro firmy a veřejnou správu. Zajišťuje návrhy a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Skupina ČEZ v současnosti provozuje více než 140 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho více než polovinu rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné buď pro stálé zákazníky vlastnící unikátní RFID čip nebo okamžitým uhrazením přímé platby za jednorázový odběr.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
B.I.D. Services, s.r.o.
4
6. 2019
4.6.2019 - Konference
Praha 8, Hotel Olympik
31
10. 2019
31.10.2019 - Seminář, školení
Praha, Konferenční centrum VŠCHT, Kolej Sázava
5
11. 2019
5.11.2019 - Seminář, školení
Brno, Kongresové centrum BVV
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí