zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vídeň nasazuje první plně elektrický popelářský vůz

05.06.2019
Obec, město
Odpady
Ekologická auta
Vídeň nasazuje první plně elektrický popelářský vůz

Odváží odpad a přitom nevypouští žádné zplodiny. Do ulic Vídně vyjel první popelářský vůz s čistě elektrickým pohonem. Dojezd oranžového vozu má přesáhnout 100 kilometrů a baterie mají vydržet celý den.

Město Vídeň vozidlo představilo v průběhu klimatické konference, kterou v rakouské metropoli spolupořádal herec a bývalý kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger.

Nový vůz vznikl z iniciativy vídeňského magistrátního oddělení MA 48, které má na starosti odpadové hospodářství. Základ tvoří popelářské auto MAN, pětiměsíční přestavbu provedly firmy Framo a MUT.

Pohon vozidla i provoz nástavby, tedy stlačování odpadu a jeho vyprazdňování, jsou plně elektrické a veškerou energii tak vůz načerpá z rozvodné sítě. Vídeň již testovala i hybridní svozová auta se spalovacím motorem a nástavbou využívající elektřinu, tato vozidla se ale v provozu neosvědčila. Kapacita baterií nevydržela denní provoz a nástavby tak v průběhu dne přecházely na dieselový pohon.

Dojezd přes 100 kilometrů

Nové, plně elektrické popelářské auto nyní čekají podobné testy, do kterých se na po dobu jednoho roku zapojí i vídeňská technická univerzita. Vůz se nejprve objeví na trasách pro svoz směsného odpadu v centrální části města, a následovat budou i trasy s tříděnými odpady. Jen tak může Vídeň ověřit, že vůz lze využít univerzálně, a že splní očekávání. Jmenovitý výkon vestavěných Li-Ion baterií 230 kWh by měl vystačit na celodenní provoz, dojezd by měl převýšit 100 kilometrů. Nabíjet se může v každé garáži MA 48, stačí zásuvka 400 V. Měnič napětí je totiž součástí palubního systému, a není tak potřeba budovat speciální dobíjecí stanice.

Pokud automobil naplní stávající pozitivní očekávání, využije Vídeň poznatky pro další strategické rozhodování o vozovém parku, a to i s ohledem na směrnici EU o vyšším využití nízkoemisních vozidel ve veřejné sféře (Clean Vehicles Directive).

Čistá energie

Město samozřejmě věnuje pozornost i tomu, z jakých zdrojů elektrická energie pro pohon vozidel pochází, neboť právě původ energie značně ovlivňuje ekologický přínos elektromobilů. MA 48 proto již řadu let sází na alternativní zdroje energie a podle vídeňského magistrátu už dnes místní odpadové hospodářství vyprodukuje více energie, než samo spotřebuje.

Detailní specifikace vozidla

§ Výkon: 400 kW

§ Nejvyšší přípustná celková hmotnost: 27 tun

§ Nejvyšší přípustná užitečná hmotnost: 11 tun

§ Objem: 18 m?

§ Počet náprav: 3

§ Rozměry: 9,10 x 2,55 x 3,45 m

Baterie

§ Systém: 2 x Li-Ion baterie

§ Jmenovitý výkon: 230 kWh

§ Jmenovité napští: 600 V

§ Dojezd: 100 km (přeprava, vyprazdňování a stlačení odpadu)

§ Doba nabíjení: 12 h (palubní nabíjecí systém, připojení CEE 32A/400 V), 2 h (rychlé nabíjení)

§ Hmotnost: 2 300 kg (2 x 1 150 kg)

§ Umístění: po stranách mezi 1. a 2. nápravou (vpravo a vlevo)

§ Provozní teplota: -40 až + 50 °C

§ Teplota nabíjení: 0 až + 40 °C

Foto: (C) PID/Christian Fürthner

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí