Sobota, 20. dubna 2024

Dálková autobusová přeprava budoucnosti? FlixBus chce testovat vodíkové palivové články

Ve dnech 16. - 22. září každoročně probíhá Evropský týden mobility. Radnice i obyvatele měst a obcí se snaží inspirovat, aby dali větší šanci alternativní a hromadné dopravě...

Dálková autobusová přeprava budoucnosti? FlixBus chce testovat vodíkové palivové články

Při této příležitosti si můžeme klást otázku, jak bude doprava vypadat za pět, deset nebo dvacet let? Největší evropský poskytovatel mobility FlixBus oznámil plán začít vyvíjet autobusy poháněné elektřinou z vodíkových palivových článků. Aby tento projekt zaměřený na udržitelnost a bezemisní mobilitu mohl vzniknout, bude dopravce spolupracovat s technologickými experty z německé společnosti Freudenberg Sealing Technologies (FST).

Zelená není jen barva autobusů a vlaků společnosti FlixMobility. Díky modernímu vozovému parku a vysoké kapacitě jsou dálkové autobusy jedním z nejekologičtějších dopravních prostředků na trhu. Nyní chtějí FlixMobility a technologičtí experti z FST posunout udržitelnou hromadnou mobilitu o kus dál.

,,Chceme se podílet na formování budoucnosti mobility. Moderní flotila autobusů FlixBus je již nyní k životnímu prostředí mimořádně šetrná. Cestování dálkovým autobusem ušetří přibližně 80 % emisí ve srovnání s jízdou autem. Stále se však ptáme, jak můžeme udělat hromadnou dopravu ještě udržitelnější. Po úspěšném spuštění tří plně elektrických autobusů nyní chceme společně s experty z FST vyvinout první dálkové autobusy poháněné energií z palivových článků a stanovit tak v historii mobility další mezník," říká André Schwämmlein, zakladatel CEO společnosti FlixMobility.

První dálkové E-busy FlixBusu, které jezdí ve Francii a Německu, pocházejí od BYD a Yutong z Číny. Vývoj technologie palivových článků je tak pro evropské výrobce autobusů šance, jak se spolupodílet na utváření budoucnosti udržitelné mobility. Pro projekt ohledně palivových článků probíhají v současné době úvodní rozhovory mezi FlixBusem a výrobci autobusů.

Stejný výkon bez produkce emisí

Vozidla poháněná palivovými články by měla být schopna před doplněním paliva najet nejméně 500 kilometrů. Samotné tankování by mělo trvat maximálně 20 minut, protože se do nádrže tankuje místo nafty vodík. Jízdní vlastnosti autobusů na palivové články, jejich výkon a zrychlení, by měly odpovídat současným standardům dálkových autobusů.

,,Hybridní systém, který inteligentně kombinuje bateriové a palivové články, je obzvláště praktický pro těžká vozidla, která překonávají velké vzdálenosti, protože čistě elektrická vozidla ještě stále nemají dostatečnou kapacitu baterií pro velký nájezd," uvádí Claus Möhlenkamp, generální ředitel Freudenberg Sealing Technologies. ,,V první fázi projektu na vývoj palivových článků vyčlení FlixBus na pilotní testování technologie část autobusové flotily. V budoucnu chceme tímto způsobem výrazně přispět ke snížení emisí CO2 v silniční dopravě."

Plán být do roku 2030 CO2 neutrální

FlixBus nedávno oznámil, že nejpozději do roku 2030 chce mít všechny cesty jeho autobusy, vlaky i veškeré související obchodní aktivity neutrální z hlediska produkce uhlíku. V loňském roce uvedla společnost na trh první dálkové autobusy poháněné elektřinou, prozatím jezdí jen v Německu a ve Francii. Stejně jako všechny vlaky FlixTrain jsou i tyto high-tech autobusy napájeny 100% zelenou elektřinou z obnovitelných zdrojů dodávanou společností Greenpeace Energy.

Také ,,konvenční" FlixBusy jsou neuvěřitelně efektivní. Většina autobusů ve vozovém parku dopravce splňuje nařízení Euro VI a jsou tak často ještě ekologičtější, než průměrný vlak. FlixMobility navíc svým cestujícím nabízí možnost kompenzovat emise CO2 vyprodukované na jejich cestě. Za tímto účelem společnost dlouhodobě spolupracuje s organizací Atmosfair, mezinárodně uznávanou organizací s projekty akreditovanými Organizací spojených národů (OSN) a vyznamenanými zlatým standardem.

Kromě velkých investic do nových technologií je třeba obrátit pozornost i na jednotlivé procesy uvnitř společnosti. Ať už je řeč o třídění odpadu, podpoře dodavatelů lokálních surovin nebo pití filtrované vody z kohoutku, každý malý krok je důležitý. Videokonference a cestování autobusem nebo jinými prostředky veřejné dopravy má přednost před více znečišťujícími způsoby dopravy. ,,Rozhodli jsme se také kompenzovat všechny emise související s pracovními cestami našich zaměstnanců," dodává André Schwämmlein.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů