Kupujete elektromobil? Povinné ručení budete mít levnější, avšak ne na dlouho!
Doba se mění a spolu s ní i naše priority. Zatímco před pár lety lidé hledali především auta se solidní výbavou a nablýskaným interiérem, dnes už kupující hledí hlavně na úsporný chod, a to jak z hlediska nákladů na provoz, tak i dopadu na životní prostředí. O tom svědčí především nákupní návyky řidičů, kteří se postupem času stále více odklánějí od tradičních vozů směrem k moderním modelům.
Jak se můžete přesvědčit v grafu níže, u automobilů, které jezdí na LPG, CNG, naftu a benzín, počet registrovaných vozů klesl, zatímco hybridy i auta na čistě elektrický pohon si získaly téměř dvojnásobný počet majitelů než vloni. Částečně k tomu jistě přispívají i firmy, které mají možnost nákup elektrických aut částečně hradit dotacemi v rámci evropského Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Zdroj dat: hybrid.cz
Dá se předpokládat, že spolu dalším vývojem technologií, které umožní ještě rychlejší dobíjení a větší dojezdovou vzdálenost elektromobilů, bude tento trend ještě narůstat. Řidiči, kteří se po silnicích prohánějí v elektřinou poháněných vozech se navíc mohou těšit z levnějšího povinného ručení, tedy alespoň prozatím.
Pojišťovny zatím nemají speciální kategorii
Stejně tak jako u kterékoliv jiného vozidla, které se běžně pohybuje v provozu, musí mít majitelé elektromobilu vyřízené povinné ručení. Jedná se o zákonné pojištění vozidel, což znamená, že pokud byste jezdili bez něj a zastavila vás policie, čelili byste pokutě až ve výši 40 000 korun. Jestliže vozidlo máte, tak jistě víte, že jako důkaz o zaplacení tohoto pojištění slouží takzvaná zelená karta, ve které je napsáno, od kdy do kdy vám pojištění platí.
Jak už jsme naznačili, majitelé čistě elektrických automobilů mívají povinné ručení o něco nižší. Není to tím, že by nepodléhalo zdražování, ke kterému čas od času dochází. Hlavním důvodem je především to, že kvůli malému podílu elektromobilů na našich silnicích pro ně pojišťovny zatím nemají zvláštní kategorii. Vzhledem k povaze elektrických vozů se pak automaticky vyhodnocují jako méně rizikové a tudíž je u nich povinné ručení nižší, a to v některých případech třeba i o dvě třetiny.
Situace se brzy změní
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je pro majitele elektromobilů sice výhodné, pojišťovny však naopak strádají. Tak jako roste počet těchto vozidel na silnicích, roste i počet nehod, které mají na svědomí. Konkrétní počet nehod se zatím pohybuje pouze v řádech desítek, nicméně i tak jsou škody natolik vysoké, že pro pojišťovny znamenají jistou zátěž, kterou budou muset časem vykompenzovat zvýšením cen.
Když si totiž porovnáme, na kolik vyjdou pojistné události nehod s klasickými automobily a těmi elektrickými, v druhém případě bývají škody vyšší. Podle dat České kanceláře pojistitelů se škody u elektromobilů v průměru vyšplhají na 58 474 Kč, zatímco u ostatních aut je to ,,jen" 42 127 Kč, tedy o 40 % méně. Je tedy jasné, že nízké pojištění elektromobilů není pouze nevýhodné pro pojišťovny, ale také nefér vůči majitelům běžných vozů.
U havarijního si řidiči naopak připlatí
Zcela opačná situace pro majitele elektromobilů nastává v případě, že si chtějí sjednat havarijní pojištění. Při jeho sjednání už se totiž bere v potaz tržní cena automobilu, a jak asi tušíte, ta je u elektromobilů o poznání vyšší. V průměru nejvíce si u těchto produktů zaplatí majitelé vozů značky Tesla, jejichž cena začíná u jednoho milionu a může vyšplhat až ke dvěma milionům, a to se bavíme pouze o ojetých vozech.
Zdroj: PR článek
Také by vás mohlo zajímat, pokud kupujete elektromobil...