České firmy navýšily podíl aut s alternativním pohonem, v EU jsou ale poslední
České firmy meziročně navýšily podíl aut na alternativní pohon. Zatímco loni mělo alespoň jeden takový typ vozidla 14 procent podniků, letos je to již 22 procent firem. Zájem stoupl především u plug-in hybridních vozů a elektromobilů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Arval. I přesto české firmy ve využívání alternativních technologií v Evropě zaostávají a v EU jsou stále poslední.
Podle průzkumu se výrazně zvýšil zájem především o plug-in hybridní vozy, podíl firem mající tyto vozy ve flotile meziročně vzrostl sedminásobně na sedm procent. Dvojnásobně stoupl také počet forem s elektromobily na současných osm procent.
"Pro polovinu firem, které využívají vozy s alternativními pohony, byla hlavním argumentem pořízení nižší spotřeba. Společnosti, které tento druh pohonu teprve zvažují, ve 45 procentech případů uvádějí nejistotu ohledně dojezdové vzdálenosti vozů. Dále 38 procent firem uvedlo, že by auta s alternativními pohony více využívaly, kdyby stát představil vyšší daňové zvýhodnění," uvedl konzultant Arvalu Tomáš Kadeřábek. Podle dat firmy zabývající se operativním leasingem mají nejnižší důvěru v alternativní pohony zatím živnostníci a malé firmy do devíti zaměstnanců.
I přes nárůst počtu firem s vozy na alternativní pohon je Česko stále poslední v evropském žebříčku. Vozy s alternativními technologiemi jsou podle průzkumu v EU zastoupeny u 42 procent dotazovaných firem, v Česku je to pouze u 22 procent společností. "České firmy postupně přecházejí ve svých flotilách na alternativní technologie. Přesto zbytek EU doháníme jen s obtížemi, například plug-in hybridní vozy se objevují jen v sedmi procentech firemních flotil, evropský průměr je takřka čtyřnásobně vyšší. Stejná situace se týká také zastoupení elektromobilů, v tomto případě jsme na stejné úrovni s Tureckem a průměr EU je trojnásobně vyšší," dodal Kadeřábek. Podle něj však vývoj naznačuje obrat českých firem ve vztahu k alternativním technologiím.
V roce 2020 se prodalo celkem 150.623 firemních vozidel, což bylo o 17 procent meziročně méně. Vliv měla pandemie koronaviru, která motivovala firmy k úsporám. Vzrostla zároveň průměrná cena vozu. Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů se zvýšily o více než 300 procent. V Česku je přes 800 veřejných dobíjecích stanic, do roku 2030 by jich podle Národního plánu obnovy mělo být 19.000.