zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Český trolejbus SOR Libchavy TN 12A

15.06.2010
Ekologická auta
Urbánní ekologie
Český trolejbus SOR Libchavy TN 12A

Zajímavý příspěvek do tuzemské výroby trolejbusů představuje SOR 12 TN. Dnes se tedy v ČR vyrabí trolejbuisy na bázi karoserií autobusů Citelis, Solaris a SOR. Za socialismu byl jedinou vlaštovkou tohoto druhu trolejbus postavený na bázi ŠM 11 a později v devadesátých letech TR 17 na bázi  Karosy B 831. později byl vyráběn chvilku unifikovaný autobus - trolejbus TR 21 - viz. obr
























Trolejbus SOR TN 12A je vozidlo s moderními konstrukčními prvky a elektrickou výzbrojí určené k hromadné městské a příměstské dopravě osob. Jedná se o vozidlo low entry s celokovovou karoserií polonosného typu. Trolejbus je vybaven dvěma nebo třemi dvoudílnými dveřmi a jedněmi jednodílnými dveřmi s možností jejich samostatného ovládání cestujícími zvenčí a zevnitř trolejbusu. Vůz je vybaven na přání zákazníka nájezdovou plošinou schváleného typu pro usnadnění nástupu osob s omezenou schopností pohybu (umístění plošiny v prostoru dveří před zadní nápravou).

Podlaha vozu je protismykového provedení. Dvoupedálové ovládání vozu, stavitelný sloupek volantu, anatomické sedadlo a výkonné hydraulické servořízení s posilovačem, umožňuje pohodlné ovládání řidičem. Systém vzduchového pérování zajišťuje konstantní výšku podlahy bez ohledu na zatížení vozu. Skloněním pravé strany vozidla ve stanici (tzv. kneelingem) se sníží nástupní hrana podlahy, což zvyšuje pohodlí při nastupování a vystupování.

Na trolejbusu jsou použity radiální nízkoprofilové pneumatiky. Dvouokruhový pneumatický brzdový systém splňuje požadavky EHK 13. Elektrickou energii do trolejbusu přivádějí dva sběrače proudu. Správná polarita trolejového napětí je zajištěna vstupním diodovým můstkem. Trolejbus je poháněn asynchronním motorem napájeným prostřednictvím trakčního měniče. Součástí trakčního agregátu je dvoustupňová převodová skříň s neutrálem a spojkou ovládaná řídícím regulátorem trakčního měniče. Tento je dále osazen spínacími polovodičovými součástkami. IGBT.

Pohon vozu je řízen mikropočítačovým řídícím regulátorem. Řídící regulátor je vybaven zařízením pro záznam poruch a mimořádných stavů pohonu. Regulátor umožňuje nastavit pomocí řídícího programu optimální jízdní parametry trolejbusu. Kompresor pro zajištění stlačeného vzduchu pro pneumatický systém je připojen k trakčnímu motoru a je jím poháněn. Na druhý hřídel kompresoru je připojen hydrogenerátor servořízení. Aby funkce kompresoru a hydrogenerátoru byly zajištěny i při stojícím vozidle, trakční agregát pracuje při stání vozidla v režimu "neutrál". Tím je zajištěna nejen činnost pomocných zdrojů, ale i lepší chlazení trakčního motoru.

K dobíjení akumulátorové baterie a pro napájení palubní sítě 24 V DC je na vozidle instalován statický měnič. Trolejbus je vybaven signalizací přítomnosti nebezpečného dotykového napětí na karoserii. Dále může být vybaven vnějším a vnitřním informačním systémem, který tvoří elektronicky ovládané panely schváleného typu a systém hlášení zastávek. Informační systém je ovládán palubním počítačem.

ZDROJ: SOR Libchavy

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí