Sobota, 20. dubna 2024

ČSAD Kladno chce koupit 22 autobusů poháněných plynem

ČSAD Kladno chce koupit 22 autobusů poháněných plynem

Dopravní společnost ČSAD MHD Kladno chce do konce příštího roku nakoupit 22 autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Cena jednoho vozidla je zhruba šest milionů korun, celkem by tedy měly stát kolem 132 milionů. Ředitel Ludomír Landa dnes ČTK řekl, že firma tendr na dodávku autobusů vyhlásí do jednoho měsíce. V Kladně nyní společnost provozuje čtyři autobusy na zemní plyn, které jezdí na linkách městské hromadné dopravy. Nové vozy chce zařadit i do regionální dopravy.

První autobus na CNG začal cestující v největším středočeském městě vozit loni v září. Dopravní podnik od té doby podle Landy shromažďuje a porovnává data o provozu vozidel. "První informace pocházejí z nestandardního období měsíců prosince a ledna, které nejsou typické pro celoroční provoz," poznamenal Landa. Vozidla podle něj zatím jezdí na všech linkách městské dopravy, aby podnik zjistil jejich zatížení a další výstupní data například o spotřebě plynu.

Společnost v minulosti avizovala, že chce do šesti let provozovat 60 autobusů na CNG. V areálu podniku kvůli tomu vybudovala plnicí stanici asi za 17 milionů korun. Její provoz začal na konci loňského listopadu. "Délka plnění plynem je časově srovnatelná s délkou plnění naftou," dodal Landa.

Část investice do 22 nových autobusů chce podnik zaplatit z evropských dotací. Vozy podle Landy společnost nasadí i na regionální linky. Firma má celkem v garážích 180 vozů. Z toho jich 56 zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Kladně, zbytek je využíván pro pražskou integrovanou a příměstskou dopravu.

Autobusy na CNG provozují dopravní podniky v několika krajích. Například DP Karlovy Vary chce letos dokoupit poslední čtyři vozy a uzavřít dlouhodobý kontrakt na 16 plynových autobusů, který začal v roce 2007. V červenci by měly čtyři autobusy na CNG začít vozit cestující v Jihlavě, kde by jich do konce příštího roku mělo být celkem deset.

Pořizovací cena jednoho vozidla je zhruba o 800.000 korun vyšší než u autobusů na naftu. Podle manažerky České plynárenské unie Markéty Schauhuberové činí roční úspora při provozu jednoho CNG autobusu ve srovnání s dieselovým autobusem zhruba 150.000 korun.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů