Pátek, 26. dubna 2024

Jízda vozidel v konvoji

Cílem projektu Safe Road Trains for the Environment (Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí) je dosáhnout pokroku v osobní dopravě.

Jízda vozidel v konvoji

Pohyb vozidel v konvojích má představovat nový způsob jízdy po dálnicích již v horizontu 10 let - a projekt SARTRE financovaný ze zdrojů EU provedl na zkušebním okruhu společnosti Volvo nedaleko švédského Göteborgu první ukázku této technologie.

Je to vůbec poprvé, kdy vývojové týmy vyzkoušely své systémy mimo simulátory. Jízda v konvojích podle vývojářů nabízí perspektivu lepšího využití prostoru na komunikacích, vyšší komfort pro řidiče při delších cestách a snížení spotřeby paliva.

Jízda vozidel v konvojích, tak, jak si ji představují členové projektu, spočívá v pohybu konvoje vozidel, kdy profesionální řidič v prvním vozidle vede (řídí) konvoj dalších vozidel. Každý automobil sleduje vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravuje tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna vozidla jsou zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Při jízdě v konvoji přitom mohou řidiči odpočívat a věnovat se jiným věcem, zatímco vozidla se pohybují směrem k cíli.

V rámci testů byla zkoušena sestava vedoucího vozidla následovaného jedním automobilem. Volant druhého automobilu se pohybuje samočinně a vůz plynule následuje vedoucí vozidlo po zkušební trati představující venkovskou silnici. Řidič může pít kávu nebo si číst noviny, neboť jeho ruce ani nohy nejsou k ovládání vozidla zapotřebí.

Vývoj technologie pokračuje podle vývojářů slibným tempem a během několika let bude možné uvést taková zařízení do výroby. Podstatně déle však může trvat, než veřejnost tuto technologii přijme, a než bude připravena potřebná legislativa.

Cílem projektu Safe Road Trains for the Environment (Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí) je dosáhnout pokroku v osobní dopravě. V rámci programu se vyvíjejí prototypy systémů, které umožní zavedení silničních vlaků do běžného provozu, aniž by bylo nutné měnit veřejné komunikace.

Předpokládaná úspora paliva při jízdě v silničním vlaku po dálnici se v závislosti na rozestupech vozidel a jejich geometrii pohybuje kolem 20 %. Bezpečnostní přínosy mají spočívat ve snížení počtu dopravních nehod zaviněných řidiči či nepozorností (únavou). Zlepšit se má také využití kapacity stávajících komunikací, což nabízí potenciál ke zkrácení celkové doby jízdy. Uživatelům tato technologie údajně nabídne praktické výhody v podobě příjemnějšího, předvídatelnějšího a levnějšího cestování. Projekt SARTRE byl zahájen v září 2009 a bude trvat celkem 3 roky. Více na www.SARTRE-project.eu.

Málokterý projekt financovaný EU však zároveň vyvolává tolik otázek a pochybností o jeho smyslu. Opravdu si představitelé Unie myslí, že občané budou ochotni svěřit své životy ve vlastních automobilech do rukou jiného řidiče, kterého nikdy neviděli? Kdo ponese odpovědnost za případnou nehodu celého konvoje? Řidič sedící v těsné blízkosti ovládacích prvků vozidla a přesto se nevěnující řízení může představovat značné bezpečnostní riziko. Co se stane např. v případě, že usne?

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů