V Pardubicích by do pěti let mohlo jezdit až deset elektrobusů
Do pěti let by mohlo v Pardubicích jezdit až deset elektrobusů. V městské hromadné dopravě by se tak zvýšil podíl vozidel s ekologickým provozem na více než 60 procent. ČTK to dnes řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán. Dopravní podnik nyní provozuje více než 50 trolejbusů a 20 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn.
"Co se týká elektrobusů, tak je to další varianta ekologizace vozového parku. Jestliže po městě najezdíme ročně šest milionů kilometrů, jsou elektrobusy zajímavou alternativou," řekl Pelikán.
Podnik dnes a ve středu testuje elektrobus firem Siemens a Rampini, který jezdí ve Vídni. Cestující se s ním mohou na pravidelných linkách svézt zdarma. Když se testovací jízdy osvědčí, bude se podnik snažit získat evropské dotace na pořízení nových elektrobusů.
"Tento elektrobus využívá ke svému dobíjení síť trakčního vedení, které v Pardubicích slouží trolejbusům. Nebude tedy třeba během dne vozidlo připojovat k nabíjecím místům ve formě zásuvek, které zde v současné době nejsou," řekl Pelikán.
Autobusy na zemní plyn podnik pořizoval v letech 2009 až 2011. Podle Pelikána jsou kromě ekologického provozu i ekonomicky výhodné. Jen za loňský rok proti běžným naftovým autobusům uspořilyna palivu téměř 11 milionů korun.
"Za tuto úsporu můžeme nakoupit například nové dva autobusy či pokrýt náklady na kompletní elektrickou energii pro provoz trolejbusů na jeden rok," řekl Pelikán.
Příští rok by měl mít dopravní podnik z celkového počtu trolejbusů již 26 vozidel s funkcí rekuperace elektrické energie, které jsou provozně úspornější. Jinými slovy trolejbus navrací brzdnou energii zpět do elektrické sítě.
V Pardubicích jezdí výhradně autobusy Iveco a trolejbusy Škoda. Průměrné stáří autobusů je osm let, jejich garantovaná životnost je o čtyři roky delší. U trolejbusů je průměr deset let a životnost minimálně 15 let. Od roku 2009 dopravní podnik investoval do obnovy vozového parku 300 milionů korun a vyměnil více než 40 vozidel.
"Počet vozidel dnes odpovídá optimálnímu počtu, který se nasazuje denně na linkách MHD s tím, že máme jistou malou provozní rezervu na zajištění mimořádností v dopravě. Do budoucna neplánujeme nějaký dramatický nárůst či pokles počtu vozidel. Je to však závislé na objemu sjednaných výkonů od jednotlivých objednavatelů," řekl Pelikán.
Lucie Jelínková