Úterý, 16. dubna 2024

Ekologické verze autobusů fy SOLARIS

Ekologické verze autobusů fy SOLARIS

Společnost Solaris má v segmentu alternativních pohonů autobusů nejrozmanitější portfolio včetně elektřiny ve dvou délkách vozidla.

Začněme představením kratšího elektrobusu, který byl odhalen již v roce 2010 na výstavě Transexpo v polských Kielcích a o pár měsíců později v Kortrijku. Vozidlo Urbino LE electric 8.9 vykazovalo dojezd 100 km, přičemž ve srovnání s konvenční vznětovou verzí byl elektrobus jen o 750 kg těžší (oba akumulátory váží 1400 kg).

Výrobce toho dosáhl zejména díky použití tenčích skel a bočních hliníkových panelů. Užitečné zatížení zůstalo tedy natolik vysoké, aby stačilo pro 21-29 sedících cestujících i 33 stojících.

Elektropohon

Pohon dvoudveřového autobusu s nerezovým skeletem zajišťuje asynchronní elektromotor od firmy Vossloh Kiepe o výkonu 120 kW a točivém momentu 1400 N.m. Jmenovité napětí lithiových akumulátorů činí 600 V. Jejich kapacita dosahuje 120 kWh, která je plně nabita ze stanice 3x400 V při proudu 63 A během čtyř hodin. Jsou umístěny v zádi vozidla na rozvoru 4380 mm a samozřejmě také dostávají elektřinu rekuperací kinetické energie při brzdění.

Výška podlahy u obou dveří činí 320 mm, přičemž do standardního vybavení Urbina 8,9 electric patří manuálně ovládaná rampa pro hendikepované ve druhých dveřích. Vozidlo je určené výhradně do městského provozu, proto dosahuje maximálně 50 km/h. Všechny pomocné komponenty vyžadující energii jako kompresor stlačeného vzduchu, posilovač řízení, ventilátory a topení (v nabídce se také nachází oddělené klimatizace prostoru řidiče a cestujících) jsou napájeny ze samostatných baterií.

Dvanáctimetr

Firma z Belechowa přivezla loni do Hannoveru na IAA dvanáctimetrové Urbino electric 12. Vozidlo na rozvoru 5900 mm s 23-34 sedadly pro cestující a pojme celkově 85 pasažérů. Tak vysoké obsaditelnosti u elektrobusu výrobce dosáhl důsledným odlehčováním například i sedadel. Překližku v podlaze nahradilo mahagonové dřevo. Solaris také použil kola z lehké slitiny.

Nízkopodlažní vozidlo se skvělou přístupností třemi 1350 mm širokými dveřmi používá lithiové akumulátory o kapacitě 210 kWh. Jmenovité napětí 600 V samozřejmě souhlasí s kratší verzí. Dvanáctimetrovou novinku pohání silnější asynchronní motor o výkonu 160 kW.

První objednávka Urbina electric 12 přijde letos do provozu v Braunschweigu východně od Hannoveru. Testovací provoz s cestujícími však již proběhl úspěšně v několika polských i německých městech.

Pět hybridů

Solaris ve vývoji hybridních vozidel převyšuje veškeré představy, protože nabízí tato vozidla se sériovým či paralelním pohonem a s různými délkami. Firma tak ukazuje svou schopnost dívat se hodně dopředu a zároveň nabídnout dopravcům řešení přesně dle jejich přání.

Diwa

Firma ve spolupráci se známým výrobcem automatických převodovek a retardérů Voith vyvinula paralelní hybrid Urbino 18 Diwahybrid. Vozidlo se chlubí superkapacitory značky Maxwell složenými z pěti modulů o napětí 125 voltů. Jejich celková kapacita 2,5 kWh je dobíjena rekuperací při brzdění. Elektřina pak při rozjezdu napájí elektromotor o nejvyšším výkonu 150 kW a točivém momentu 530 N.m.

Konvenční jednotku tvoří 6,7litrový šestiválec Cummins EEV o výkonu 181 kW. Součet výkonů obou jednotek plně dostačuje pro plně obsazené kloubové Urbino pro 161 cestujících. Je vidět, že 600 kg navíc způsobených hybridním pohonem (410 kg superkondenzátory) obsaditelnost městského autobusu nijak neomezilo.

Škoda Hybrid

Z dlouholeté spolupráce polské firmy se společností Škoda vznikl sériový hybrid. Elektrická složka pohonu se skládá z trakčního motoru Škoda o výkonu 160 kW, generátoru Kiepe a akumulátorů i superkapacitorů. Proč oba zásobníky energie? Vozidlo dovoluje rychlé dobíjení z externího zdroje a zároveň je schopné uchovávat proud produkovaný při rekuperaci po jen krátký časový úsek. Dvanáctimetrový autobus nabízí 26-36 sedadel pro cestující. Vznětový agregát Cummins ISB6.7 je stejný jako u Diwahybridu i následujících dvou.

Eaton

Další paralelní vozidlo Solaris vzniklo z kooperace s americkou společností Eaton. Li-ion akumulátory v podlaze u prostředních dveří dvanáctimetrového vozidla dodávají energii elektromotoru o výkonu 44 kW (420 N.m). Jde tedy pouze o podpůrný prvek a využití mařené kinetické energie ve prospěch následujícího zrychlování. Nelze přehlédnout relativně nízké náklady na zástavbu elektrické složky pohonu a její nízkou hmotnost.

Urbino 18 Allison

Z polsko-americké spolupráce vzniklo také kloubové Urbino 18 s hybridním pohonem od fi rmy Allison. Spalovací motor Cummins 6.7 pracuje v optimálních otáčkách k dosažení co nejvyšší účinnosti a nejnižší spotřeby. Podle výrobce dochází ke snížení spotřeby paliva v reálném provozu o 22-24 procent. Systém se skládá ze dvou elektromotorů, dvou synchronních spojek a tří planetárních převodovek. Akumulátory NiMH o hmotnosti 410 kg jsou uloženy ve střeše a dobíjeny během brzdění vozidla. Hybridní pohon je uložen na levém konci druhé čáti kloubového vozidla, zůstala tedy možnost 51 sedadel a vysoká celková obsaditelnost 161 cestujících. Firma tvrdí, že akumulátory v závislosti na provozu vozidla vydrží 6-7 roků.

Zemní plyn 12/15/18

Řada městských autobusů Urbino také disponuje pohonem na stlačený zemní plyn. Solaris používá řadový šestiválec Cummins ISL G o objemu válců 8,9 litru v nejvýkonnější variantě 239 kW. Točivý moment agregátu dosahuje hodnoty 1356 N.m. Šestiválec je upraven na spalování zemního plynu s číslem 75 a vyšším. V nákladních vozidlech také zvládá bioplyn a zkapalněný zemní plyn LNG.

Všechny tři dostupné délky Urbina CNG 12, 15 i 18 metrů může alternativně pohánět také 7,8litrový šestiválec Cursor CNG o výkonu 213 kW. Výhoda CNG pohonu spočívá zejména v nízkých nákladech na palivo a extrémně nízké úrovně škodlivin a zejména prachových částic bez použití DPF.

Dvanáctimetrový autobus s 29-51 sedadly pro cestující používá na střeše šest kompozicových nádrží na zemní plyn o objemu 6 x 214 litrů. Patnáctimetrové vozidlo (36-49 sedících pasažérů) může dostat navíc ještě jednu nádrž na CNG. Kloubové Urbino 18 CNG čerpá palivo z osmi nádob CNG o celkovém objemu 1712 litrů, na přání může obdržet ještě jednu nádobu. V závislosti na požadavcích klienta může převézt 29-51 sedících cestujících. U všech vozidel tvoří standard ručně ovládaná rampa pro vozíčkáře umístěna ve druhých dveřích.

ZDROJ: www.auto.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů