Co nejzajímavějšího přinesl automobilový svět v roce 2012 z hlediska ekologie?
Automobilky každoročně své modely vylepšují o zajímavé technologické "vychytávky". Přináší výběr toho nejzajímavějšího z hlediska ekologie..
Elektrický supersport
Když Mercedes-Benz poprvé ukázal koncept elektrického supersportu, nikdo nevěřil, že se někdy dostane i do sériové výroby. Ale stalo se. Kupé pro dva pohánějí celkem čtyři elektromotory - na každém kole jeden. Ty dohromady vyprodukují výkon 552 kW a točivý moment rovných 1000 Nm. To stačí k tomu, aby vůz překonal stovku za pouhých 3,9 sekundy. Auto veze na palubě sadu akumulátorů o kapacitě 60 kWh. Celkem jde o 12 modulů, z nichž každý obsahuje 72 lithium-iontových článků. Ze speciální stanice se nabijí za tři hodiny, z běžné zásuvky za 20 hodin. Kvůli nákladným technologiím pocházejícím z formule 1 a unikátnosti modelu je jasné, že nejde o vůz za běžnou cenu a že je určen hlavně pro ty nejbohatší řidiče. Stejně tak je omezena i jeho výroba. Mercedes-Benz plánuje postavit celkem jen 100 exemplářů tohoto ekologického sporťáku. Pouze jeden kousek je určen pro český trh.
Elektromobil pro papeže
Hlava katolické církve jezdí v novém papamobilu, který ve spolupráci s karosářskou společností Gruau připravila francouzská automobilka Renault. Jde o přepracovaný model Kangoo Maxi Z.E. Elektromobil měří na délku 4,6 metru a je 1,8 metru široký. Uvnitř si Benedikt XVI. může hovět v jednom ze dvou pohodlných kůží čalouněných křesel. Dveře se otevírají protisměrně, takže umožňují elegantní vystupování. Vůz disponuje také stahovací střechou. Papež tedy může stát a zdravit za jízdy věřící. Pod kapotou vozu se nachází elektrický motor o výkonu 44 kW (60 k). Ten energií zásobují lithium-iontové akumulátory, díky kterým auto zvládne na jedno nabití ujet okolo 170 km. Papež dostal i druhý vůz, který je určen pro jeho bodyguardy. Benedikt XVI. toužil po ekologickém automobilu delší dobu. Už před dvěma lety se uvažovalo o plug-in hybridu od německé luxusní automobilky Mercedes-Benz.
K pohonu poslouží exkrementy
Firma TOTO, jeden z největších výrobců sanitárních zařízení v Japonsku, pohon instalovala na motorovou tříkolku se zajímavým designem. Místo klasického motocyklového sedla totiž disponuje plastovou toaletou včetně prkýnka a jeho krytu. Při představení veřejnosti bylo třeba vysvětlit, že toaleta byla na motocykl umístěna jen z propagačních důvodů.Vyrobit palivo z exkrementů je totiž poměrně složitý proces. TOTO používá buď přímo odpad, který produkuje dobytek, nebo odpadní vodu. Materiál sbírá v okolí města Kobe. Ten pak pročistí a zpracuje, aby vznikl bioplyn. Prototyp ukazuje, že s odchodem fosilních paliv se dá vymyslet řada alternativ. Firma zvažuje, že by Toilet Bike Neo začala v malých sériích vyrábět. Zřejmě už ale dostane obyčejné sedlo.
Kráceno