Středa, 13. listopadu 2024

Tesla připravila motoristům elektrošok

Americká automobilka Tesla Motors našla řešení problémů, které sužují ostatní výrobce elektromobilů. Dokáže však učinit svůj vůz cenově dostupným?

Tesla připravila motoristům elektrošok

Zapomeňte na porsche, audi a jaguary. V technologicky nejšpičkovějším automobilovém segmentu světa je nejrychleji rostoucím luxusním sedanem vůz automobilky Tesla Motors. A přitom nemá výfuk.

Sotva rok po uvedení na trh je elektrický Model S třetím nejoblíbenějším luxusním automobilem v Kalifornii. Všechny hollywoodské superhvězdy i technologičtí titáni ho "prostě musí mít", takže tento model představuje hozenou rukavici zavedeným prémiovým značkám a také odpověď na největší otázku současnosti v automobilovém průmyslu: mohou se zelená auta dobře prodávat?

Výrobou ekologického elektromobilu, který je natolik elegantní, že s ním lze parkovat před pětihvězdičkovým hotelem, a ještě k tomu je ziskový, se firmě Tesla a jejímu generálnímu řediteli a produktovému architektovi Elonu Muskovi podařilo dosáhnout něčeho, co mnozí lidé pokládali za nemožné.

A po překonání problému, s nímž se automobilky General Motors, Toyota a Volkswagen dosud potýkají, začala firma i její temperamentní šéf řešit ještě mnohem zapeklitější úkol: jak vyrobit cenově dostupný elektromobil určený k prodeji na masovém trhu.

Nebudeme stačit vyrábět

model sUkázalo se, že elektromobily jsou drahé na výrobu, obtížně se prodávají a ochromují je technická omezení. Většina jich ujede na jedno nabití baterie méně než 150 kilometrů a dobití trvá přes šest hodin. To vše nesmírně snižuje jejich použitelnost. Model S od firmy Tesla však má maximální dojezd 415 kilometrů a baterie se dokáže za 40 minut dobít na 80 procent kapacity.

Elon Musk, jehož druhá firma SpaceX vysílá rakety do vesmíru, tvrdí, že na výrobu elektromobilu pro masový trh s dojezdem 300 až 500 kilometrů si musíme počkat ještě nejméně tři až čtyři roky. Tesla prý však k tomuto cíli technologicky dospěje - a trh už na ni bude čekat.

"Myslím, že je nebudeme stačit vyrábět," tvrdí Musk o elektromobilu pro masový trh, jehož cena se bude pohybovat kolem 35 000 dolarů. "Tržní poptávka bude činit statisíce až miliony kusů ročně," dodává.

Prozatím firma kráčí po trnité cestě, která si už vyžádala mnoho obětí. Automobilka Fiat prodělává 10 000 dolarů na každém prodaném kusu elektrické verze svého modelu 500 a veřejný krach výrobce hybridních automobilů Fisker i bankrot společnosti Better Place zaměřené na výměny baterií jen zdůraznily, jak riskantní je sázet výlučně na ekologii.

Najde-li Musk způsob, jak se stejnou technologií přeskočit ze segmentu prémiových vozidel na cenově dostupný masový trh, bude to nejpřevratnější událost v automobilovém průmyslu od nástupu japonských značek v 70. letech.

"Měli by pokračovat ve vývoji elektromobilů a brát to vážně," tvrdí 42letý Musk, podle něhož je snaha velkých automobilek zaměřit své elektrické ambice na levná malá auta zásadní chybou.

Od nejvyšší třídy směrem dolů

elektroElon Musk, který se narodil v Jihoafrické republice a vzdělání získal na Whartonově fakultě Pensylvánské univerzity, vydržel v doktorandském programu Stanfordovy univerzity pouhé dva dny, načež zanechal studia a začal podnikat. Je spoluzakladatelem internetové platební brány PayPal a často bývá přirovnáván k Tonymu Starkovi, fiktivnímu technickému magnátovi, který ve filmech Iron Man zachraňuje svět.

V roce 2006 si Musk vytyčil strategii, že začne od nejvyššího segmentu trhu a pak bude rozšiřovat technologii směrem dolů. Tohoto plánu se stále drží.

"Doufám, že velcí výrobci postupem času pochopí, co děláme, a více se zaměří na elektromobily. Snad je to přinutí brát tuto otázku vážně," řekl Musk listu Financial Times. "Zatím volí vyčkávací přístup, aby zjistili, zda je poptávka po Modelu S trvalá. Nedělají rychlá rozhodnutí. Ve velkých automobilkách je spousta skvělých inženýrů, stačí je jen orientovat správným směrem," dodal.

Pozorovatelé v automobilovém průmyslu se už dlouho zaobírají otázkou, zda neschopnost velkých automobilek věnovat dostatek pozornosti ekologickým vozům může otevřít dveře nějaké novátorské firmě zvenčí, jako je právě Tesla. Taková firma by tím získala významný podíl na trhu, o němž se většina lidí shoduje, že do poloviny století nabude obrovských rozměrů.

"Je to prosté: Tesla dostala elektromobily na titulní stránku časopisu Time," tvrdí špičkový manažer jedné globální automobilky. "Těm autům se zdaleka nepodařilo vyřešit všechny problémy, ale každopádně připomněly nám, velkým hráčům, co je potřeba dělat."

Výkonný viceprezident Nissanu Andy Palmer k tomu dodává: "Lidé z Tesly rozhodně stimulovali trh nulových emisí. Bylo to potvrzení, že jsme na správné cestě."

Model S útočí na Mercedes

autoModel S, jehož cena začíná na 62 400 dolarech po započtení slevy 7500 dolarů na dani, nabízené na všechny nové elektromobily, je letos v Kalifornii třetím nejprodávanějším luxusním automobilem a zaostává pouze za vozy Mercedes-Benz třídy E a BMW "pětkové" řady. V nedávném americkém bezpečnostním testu navíc překonal dosavadní rekord. A jak tvrdí zástupci firmy, už nyní je ziskový.

"Aby se jakýkoliv produkt dobře prodával, musí za prodejní cenu poskytovat odpovídající hodnotu. A ačkoliv je to prémiové auto, zákazníci v něm spatřují vysokou hodnotu," tvrdí Musk. "Vůz vypadá dobře, má skvělé zrychlení a skvělé řízení. A má zdaleka nejpokročilejší infotainment. Není to auto, je to zábavní platforma," vysvětluje.

Firma Tesla, pojmenovaná podle Nikoly Tesly, otce střídavého proudu a jednoho z nejopěvovanějších technických géniů v dějinách, ohlásila letos v květnu svůj první čtvrtletní zisk. A také zvýšila předpověď svého ročního prodeje o 1000 vozů na 21 000 automobilů, což je osminásobek objemu prodaného v loňském roce.

Akcie firmy, která byla založena v roce 2003 a o sedm let později se začala obchodovat na burze, stouply od ledna téměř o 500 procent. Tržní kapitalizace firmy dnes přesahuje 20 miliard dolarů, což je třetina tržní kapitalizace Fordu.

Musk kopíruje strategii Applu

mobilU společnosti, která sídlí v Silicon Valley, stala se módní značkou a v jejím čele stojí velmi výrazná osobnost, se srovnávání s technologickým gigantem Apple nabízí tak očividně, že už se z něj stalo otřepané klišé.

Přesto lze říci, že Tesla na poli elektromobilů prorazila díky převzetí strategie Applu - prodeje žádané koncepce ruku v ruce s atraktivním produktem. Zároveň automobilovému průmyslu ukázala, že i na elektromobilech lze vydělat. "Ode dneška za sto let bude Elon Musk známé jméno, zatímco Steve Jobs nikoliv. Musk je Henry Ford," tvrdí Howard Hartenbaum, partner společnosti August Capital. "Jobs vytvořil populární produkt s krátkým poločasem rozpadu, který už za čtyři roky populární nebude. Lidé se musí hýbat. Spalovací motor se sto let nezměnil. A General Motors se nebude hýbat dost rychle," dodává Hartenbaum.

V automobilovém průmyslu se běžně vtipkuje, že nejprodávanějším a nejúspěšnějším elektromobilem je klasická "ještěrka", která byla poprvé zkonstruována v roce 1889. Značnou oblibu si získala zejména ve Velké Británii, kde za úsvitu projížděla předměstskými ulicemi a rozvážela lidem mléko. Traduje se, že to byl první vůz, který získal povolení překračovat maximální rychlost dvě míle za hodinu povolenou v Londýně, a přes noc se tak stal nepostradatelným artiklem.

Éra elektromobilů se odkládá

teslaOdhlédneme-li však od celebrit, které si koupily vůz Tesla, a od pana Muska na titulních stránkách časopisů, zjistíme, že ostatní současní výrobci elektromobilů dosahují obdobné slávy jen velmi obtížně. Podle Mezinárodní energetické agentury činil loni celosvětový prodej ryzích elektromobilů, hybridů a automobilů na palivové články 110 000 kusů, což je více než dvojnásobek hodnoty z roku 2011, ale méně než 0,2 procenta celkového prodeje automobilů. Po amerických silnicích jezdí přibližně 75 000 elektromobilů - to je hluboko pod úrovní jednoho milionu, kterou si předloni vytyčil jako cíl pro rok 2015 prezident Barack Obama.

Pokrok brzdí skutečnost, že výrobci automobilů si přinejlepším nejsou jistí a přinejhorším se otevřeně rozcházejí v názoru, který ekologický motorový systém je nejlepším řešením problému emisí škodlivin. "Otázka pohonné jednotky se začíná polarizovat," tvrdí Carlos Tavares, bývalý provozní ředitel Renaultu, který minulý týden odstoupil z funkce.

"Jestli se mě ptáte, co se stane v příštích dvou letech, pěti letech, deseti letech, musím být upřímný a říct, že to nevím," připouští Tavares. "Ale chci být u toho, až se to stane. A chci být připravený, až se to stane," dodává jedním dechem.

Klíčem je účinnost baterií

Ať už spalovací motory nahradí jakákoliv technologie, v jejím srdci budou každopádně baterie. A ty, jak svorně naříkají všichni v automobilovém průmyslu, jednoduše nemají odpovídající úroveň.

"Vzhledem k ceně a hmotnosti dnešních baterií upřímně řečeno platí, že čím méně baterií do auta dáte, tím lépe," vysvětluje Xavier Mosquet, šéf automobilové sekce ve skupině Boston Consulting Group. "Nikdo dnes v laboratořích nedisponuje bateriovou technologií, která by učinila elektromobily finančně životaschopnými. U menších aut tak budou řešením vyspělé verze benzinových motorů," předpokládá.

Za úspěchem firmy Tesla stojí do značné míry právě její pokročilá bateriová technologie. Konstruktéři Modelu S vyvinuli novátorské způsoby, jak propojit články v bateriovém bloku tak, aby se při stejné hmotnosti rychleji nabíjely, měly vyšší kapacitu a nabízely vyšší výkon.

Ředitel firmy Tesla Steve Jurvetson tvrdí, že velké pokroky v oblasti bateriové chemie, která je v řadě začínajících firem stále v rané fázi vývoje, slibují další zlepšení.

Účinnost baterií se podle jeho slov zvyšuje zhruba o 5 až 8 procent ročně, takže během tří až pěti let bude tato technologie způsobilá pro masový trh.

Někteří masoví výrobci se "elektrickým odpíračům" postavili. Generální ředitel Nissanu Carlos Ghosn se v roce 2007 zavázal, že tato japonská automobilka vyrobí první elektromobil určený pro masový trh. O čtyři roky později se její model Leaf stal nejprodávanějším elektromobilem na světě.

Přesto se jej loni prodalo jen zhruba 26 000 kusů, takže Nissan Leaf zdaleka není jménem, které znají v každé domácnosti: Porsche prodalo za loňský rok stejný počet svých sportovních automobilů Carerra 911.

Renault, který je podle počtu prodaných vozů největším evropským výrobcem automobilů a na evropském trhu nulových emisí drží 51 procent, očekává pro letošní rok zdvojnásobení prodeje svých elektromobilů na 36 000 kusů. "Čas nám hraje do karet. Vývoj půjde jen tímto směrem," říká Tavares a vystřeluje ruku vzhůru. "Vy vychováváte své děti a také já vychovávám své děti i vnoučata tak, aby chápaly, že mají jen jednu planetu," zaklíná se.

AUTOR: Henry Foy
AUTOR: Richard Waters
Přeložil Jiří Kobělka

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů