Na TA ČR na kole
Technologická agentura ČR se již po třetí zúčastnila soutěže Do práce na kole. Soutěž probíhala od 1. do 31. května v 24 městech ČR a jejím cílem je motivovat zaměstnance k pravidelnému užívání kola jako dopravního prostředku.
Zapojilo se do ní 7 258 soutěžících z 1157 týmů, kteří vykonali 157 650 cest a urazili na kole 1,4 milionu kilometrů. Stejně jako v loňském roce byla TA ČR zastoupena 2 týmy čítajícími 7 účastníků. Celkem v květnu našich 7 statečných ve zdraví přežilo 121 jízd do práce a ujelo 1418 km. Při použití individuální dopravy by na ujetí stejné vzdálenosti vyprodukovali ekvivalent 201,4 kg CO2 z fosilních zdrojů.
Letos bylo složení týmů následující:
TechnoBike - Michal Petkov, Ján Mihalík, David Horatius
TechnoSnack - Michaela Kopalová, Ivana Řeháčková, Petr Matolín a Pavel Slípek
Letos se poprvé s jednomu z týmu (TechnoBike) podařilo překročit 66,6% účast, kterou organizátoři určili jako hranici nutnou pro úspěch v soutěži a zařazení do losování o atraktivní ceny. Ze 720 firemních týmů, které v Praze v soutěži pravidelnosti dojíždění v Praze zabodovaly, se TechnoBike umístil na 202 místě se 70,6 % všech cest, absolvovaných do práce na kole, TechnoSnack pak s 44 % cest absolvovaných na kole obsadil 438 pozici.
TA ČR své cyklisty dlouhodobě podporuje, vybudovala pro ně odpovídající zázemí (stojany na kola v garážích, možnost využití sprchy a převlékárny vedle odpočinkové místnosti) a uhradila za ně startovné z FKSP. Zapojila se proto do soutěže Cyklozaměstnavatel roku, ve které obsadila 87 místo z 234 soutěžících společností.
Závěrečné vyhlášení výsledků se uskutečnilo dne 4. 6. 2015 na nákladovém nádraží na Žižkově. V kategorii Cykloopatření - Praha byl oceněn i David Horatius za návrh legalizace průjezdu kol po Trojské lávce. V jím navrženém cykloopatření se jedná o prosté potvrzení současného stavu, kdy po Trojské lávce denně nelegálně projíždí stovky a v sezoně i tisíce cyklistů. Na lávce je umístěn zákaz vjezdu cyklistů, respektive příkaz k vedení kola. Jedná se přitom o dostatečně kapacitní komunikaci, která je důležitou a bezpečnou spojnicí cyklotras na obou březích Vltavy a mnohaletý intenzivní (byť nelegální) provoz cyklistů na ní dosud nezpůsobil žádnou evidovanou nehodu. Úřady povolení provozu kol v těchto místech s odůvodněním možného ohrožení bezpečnosti dlouhodobě odmítají i přes to, že obdobně kapacitní a frekventované lávky (např. u OC Chodov nebo na Železničním mostě) jsou cyklisty legálně využívány. Cyklisté, nemaje u Trojské lávky jiné alternativy než několikakilometrové objížďky nebo několikasetmetrového tlačení kola, jsou stavěni do situaci hrubiánů a notorických porušovačů dopravních předpisů. Dovede si však někdo představit, že by jste všem motoristům spěchajícím do práce přikázali zastavit svého plechového miláčka před Barrandovským mostem a nechali je auto přes most přetlačit? Podobný přístup k bezmotorové dopravě bohužel není v Praze výjimkou.
Vlastní podnět a následnou diskusi naleznete ZDE.