V Přerově otevřeli první velkou cyklověž v České republice
Železniční nádraží v Přerově se v pátek 11. prosince 2015 zapsalo do historie regionální cyklistické dopravy. České dráhy a primátor Přerova Vladimír Puchalskýna něm totiž slavnostně zahájili provoz pilotního projektu BIKETOWER v rámci projektu ČD Bike. Automatický samoobslužný parkovací systém pro cyklisty umožňuje 24 hodin denně bezpečně zaparkovat jízdní kolo včetně zavazadel v bezprostřední blízkosti nádraží. Jde o český vynález, který má ambici expandovat do mnoha tuzemských i evropských měst a obcí. Na konstrukci cyklověže se podílely společnosti BIKEPROJECT, SYSTEMATICA a CC construction&consulting.
,,Trendem moderní městské dopravy je jednoznačně snižování emisí a podpora bezemisních dopravních prostředků. Kodaň, Amsterdam, Štrasburk a další evropská města jsou už dnes rájem cyklistů. Ti češtízatím postrádají hlavně bezpečné a dostupné parkování. Proto vcyklověžích vidím velkou budoucnost," řekl spolumajitel společnosti CC construction&consulting a bývalý ministr dopravy Antonín Prachař.
Cyklověž reprezentuje revoluci v oblasti parkování jízdních kol. Dosavadní parkoviště totiž dostatečně nezabezpečují ochranu před odcizením, poškozenímnebo nepřízní počasí. Pojišťovny zároveň nejsou příliš ochotné pojistit jízdní kola ve společných úschovnách na dostatečnou hodnotu. Cyklisté se tak obávají používat kvalitní jízdní kola, což výrazně omezuje rozvojcyklodopravy v ČR. Pro klienty Českých drah, kteří jsou držiteli IN karet, je služba zdarma.
V cyklověži je každé zaparkované kolo pojištěno po celou dobu parkování a systém zamykání garantuje, že s ním nepřijde do styku nikdo jiný, než jeho majitel.Cyklověž má kapacitu 118 jízdních kol, měla by tedy odpovídat i požadavkům větších měst. Kouzlo zařízení spočívá v jednoduchém příjmu a výdeji jízdních kol 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Na odložení či opětovné vyzvednutí kola či elektrokola stačí cyklistovi pouhých 27 vteřin. Bez obav přitom může na místě zanechat zavazadla, příslušenství, přilbu či dětskou sedačku. Cyklověž je zastřešená, nabízí tedy suché prostředí za každého počasí.
Zařízení tvoří ocelová konstrukce ve tvaru dvanáctiúhelníku se sklěněnou výplní, umístěná na železobetonové základní desce. Uvnitř je výtahový systém s řídicí jednotkou a platebním terminálem s jazykovými mutacemi. Každé jízdní kolo má přiřazenou vlastní jedinečnou pozici pro příjem a výdej s názorným návodem umístěným na monitoru při vstupu.