Reaktor jaký svět neviděl a s podporou do roku 2080
Poslední dvě firmy zbývající v tendru na nový atomový reaktor v Dukovanech, z
něhož se stal tendr i na potenciální stavbu dalších tří jaderných bloků,
odevzdaly tento týden své nabídky. Ať již jde o reaktor EPR1200 od EDF nebo
APR1000 od KHNP, jde o nové typy, které ještě nikde na světě nestojí ani se je
nikdo jiný neobjednal. Evropská komise rovněž dnes po dvou letech šetření
odsouhlasila možnost veřejné podpory pro pátý dukovanský blok. Oproti českému
modelu smlouvy o výkupu energie [1] Evropská komise omezila možnost dotovat
vykupovanou cenu elektřiny z reaktoru ,,jen" na 40 let, sedmdesát procent státem
vykoupené elektřiny bude muset být prodáno na trhu a Česko musí zavést
mechanismy zpětného vymáhání dodatečných zisků pro zamezení rizika překompenzace
[2].
Jakým modelem by měly být podpořeny případné další bloky, není zcela jasné. Jak
opakovaně tvrdil ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), má k financování
vzniknout mezirezortní pracovní skupina [3]a ta do konce roku 2024 navrhnout
řešení. Podle analýzy Ministerstva financí, budeme muset najít odhadem 1,7
bilionu korun, pokud bychom chtěli financovat všechny čtyři reaktory. Vedle toho
je tu ale plán na dalších nejméně deset (ne)malých modulárních reaktorů (SMR), v
součtu s podobnými odhadovanými náklady. Jisté je, že nové reaktory zaplatí
daňový poplatník i spotřebitel elektřiny, model pouze řekne v jakém poměru. Na
komerční bázi by ČEZ nové reaktory nestavěl.
V listopadu 2023 schválili poslanci přílepkem poslance Ivana Adamce (ODS) k
zákonu o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury návrh na
finanční podporu nových jaderných reaktorů cestou rozdílové ceny (Contract for
Difference) [5]. K návrhu chyběly jakékoliv ekonomické analýzy, které by
doložily, že poplatek nebude ve skutečnosti mnohem vyšší, než dnes tolik
diskutovaný příplatek za obnovitelné zdroje, jehož větší část z faktur zmizí do
roku 2030.
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl: "S pohledem na
cenovky posledních stavěných jaderných reaktorů považuji za jisté, že cena
nabídnutých bloků pro Česko bude daleko vyšší, než ve veřejném prostoru
tradovaných 160 miliard korun. Protože však ČEZ vybírá mezi reaktory, jaké dosud
svět nespatřil jinak, než na papíře, výrazně se tím zvyšuje riziko, že nebudou
dodány v domluveném čase a rozpočtu."
Poslední dvě firmy zbývající v tendru na nový atomový reaktor v Dukovanech, z něhož se stal tendr i na potenciální stavbu dalších tří jaderných bloků, odevzdaly tento týden své nabídky. Ať již jde o reaktor EPR1200 od EDF nebo APR1000 od KHNP, jde o nové typy, které ještě nikde na světě nestojí ani se je nikdo jiný neobjednal. Evropská komise rovněž dnes po dvou letech šetření odsouhlasila možnost veřejné podpory pro pátý dukovanský blok. Oproti českému modelu smlouvy o výkupu energie [1] Evropská komise omezila možnost dotovat vykupovanou cenu elektřiny z reaktoru ,,jen" na 40 let, sedmdesát procent státem vykoupené elektřiny bude muset být prodáno na trhu a Česko musí zavést mechanismy zpětného vymáhání dodatečných zisků pro zamezení rizika překompenzace [2].
Jakým modelem by měly být podpořeny případné další bloky, není zcela jasné. Jak opakovaně tvrdil ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), má k financování vzniknout mezirezortní pracovní skupina [3]a ta do konce roku 2024 navrhnout řešení. Podle analýzy Ministerstva financí, budeme muset najít odhadem 1,7 bilionu korun, pokud bychom chtěli financovat všechny čtyři reaktory. Vedle toho je tu ale plán na dalších nejméně deset (ne)malých modulárních reaktorů (SMR), v součtu s podobnými odhadovanými náklady. Jisté je, že nové reaktory zaplatí daňový poplatník i spotřebitel elektřiny, model pouze řekne v jakém poměru. Na komerční bázi by ČEZ nové reaktory nestavěl.
V listopadu 2023 schválili poslanci přílepkem poslance Ivana Adamce (ODS) k zákonu o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury návrh na finanční podporu nových jaderných reaktorů cestou rozdílové ceny (Contract for Difference) [5]. K návrhu chyběly jakékoliv ekonomické analýzy, které by doložily, že poplatek nebude ve skutečnosti mnohem vyšší, než dnes tolik diskutovaný příplatek za obnovitelné zdroje, jehož větší část z faktur zmizí do roku 2030.
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl: "S pohledem na cenovky posledních stavěných jaderných reaktorů považuji za jisté, že cena nabídnutých bloků pro Česko bude daleko vyšší, než ve veřejném prostoru tradovaných 160 miliard korun. Protože však ČEZ vybírá mezi reaktory, jaké dosud svět nespatřil jinak, než na papíře, výrazně se tím zvyšuje riziko, že nebudou dodány v domluveném čase a rozpočtu."
Poznámky:
[1] Zákon č. 367/2021 Sb., o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice
[2] ,,Commission approves State aid to support construction of nuclear power plant in Czechia", Tisková zpráva Evropské komise ze 30. dubna 2024, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/ip_24_2366
[3] Například na tiskové konferenci vlády 31. ledna 2024, https://vlada.gov.cz/cz/media-centrum/aktualne/dalsi-faze-jaderneho-tendru--vlada-pozada-zajemce-o-predlozeni-zavaznych-nabidek-na-vystavbu-vice-bloku-211721/
[4] ,,Analýza udržitelnosti financování nových jaderných zdrojů", Ministerstvo financí, 23. 5. 2023, citována zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-vlada-zna-cenu-jaderneho-megaplanu-ctyri-reaktory-za-175-bilionu-236101
[5] ,,Příplatek za obnovitelné zdroje brzy skončí, nahradí ho platba za nové reaktory. Ta ale tak rychle nezmizí", tisková zpráva Cally ze 3. listopadu 2023, http://calla.cz/index.php?path=hl_stranka/tiskovky/2023&php=tz231103.php
Sdílet článek na sociálních sítích