Pátek, 31. ledna 2025

Lodní doprava v roce 2050? Kdo ví, jestli se dožije roku 2030!

Lodní doprava v roce 2050? Kdo ví, jestli se dožije roku 2030!

Reakce na článek Pokud chce EU dosáhnout bezemisní dopravy do roku 2050, musí investovat desítky miliard ročně. Dopravci však od pandemie čelí několika výzvám.

Podle mého názoru česká nákladní plavba nemůže přežít, natož se dožít ambiciózních cílů Evropské unie o bezemisní dopravě do roku 2050. Důvod je jednoduchý - katastrofální stav naší vodní infrastruktury a naprosto nedostatečná údržba toho, co ještě funguje. V takových podmínkách bojujeme každý den doslova o holé přežití, natož abychom byli schopni investovat do moderních dekarbonizačních technologií.

Evropská unie vyčísluje náklady na přechod k bezemisní dopravě na 7,6 bilionu eur, přičemž pro lodní dopravu to znamená obrovské investice do nové techniky, infrastruktury a provozních systémů. To možná může být realistické pro západní země, ale v České republice je to sci-fi. Nemáme adekvátní podporu státu, který sice lodní dopravu na papíře podporuje, ale v reálu se nic neděje. Ministerstvo dopravy se sice tváří, že rozvoj vodní dopravy je součástí strategických plánů, ale realita je jiná. Když se podíváme na úroveň našich přístavů, stavby plavebních komor a zanedbané toky, je jasné, že skutečná podpora neexistuje.
Přitom lodní doprava je jedním z nejšetrnějších způsobů přepravy zboží, a pokud bychom měli odpovídající podmínky, mohla by být klíčovou součástí logistického řetězce. Bohužel, v současné situaci jsme jen pozorovateli vlastního úpadku. Zatímco v Německu, Nizozemsku či Belgii je takřka perfektní infrastruktura, která se dále neustále modernizuje, tedy se staví i nové lodě, u nás přežíváme jen díky obrovskému úsilí jednotlivých provozovatelů, kteří však už pomalu ztrácí sílu dál bojovat.
V současnosti jsme svědky velkých změn v globální logistice - pandemie, geopolitické krize a změny v dodavatelských řetězcích způsobily, že lodní doprava je méně spolehlivá než dříve. Ale zatímco západní státy investují do zlepšení infrastruktury a digitalizace procesů, u nás se o tom jen mluví. Lodní přepravci potřebují funkční vodní cesty, moderní přístavy a reálnou státní podporu. Pokud se situace nezmění, nebude otázkou, zda se česká nákladní plavba dožije roku 2050, ale spíš, jestli vůbec přežije příštích deset let.

Lukáš Hradský, autor je majitelem Evropské vodní dopravy

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů