Ukrajina jako vrakoviště Evropy - SOVA varuje před nákupem vozů bez důkladného prověření jeho historie a původu
Je běžnou praxí, že vozy, které byly odepsány pojišťovnami jako totální škody
především ze Severní Ameriky a Kanady končí nejčastěji ve východoevropských
opravnách jako například na Ukrajině. Ojetiny, které již nikdy neměly být
provozovány na silnicích jsou v těchto zemích skvělým zdrojem laciného
přivýdělku.
Je běžnou praxí, že vozy, které byly odepsány pojišťovnami jako totální škody především ze Severní Ameriky a Kanady končí nejčastěji ve východoevropských opravnách jako například na Ukrajině. Ojetiny, které již nikdy neměly být provozovány na silnicích jsou v těchto zemích skvělým zdrojem laciného přivýdělku.
Reálný příběh ztracené Tesly, kterou v Kanadě odepsali k likvidaci a objevila se na Ukrajině si přečtěte na Novinky.cz: https://shorturl.at/hHMV3
"Vozy, které se běžně v USA nebo Kanadě odepíšou pojišťovnami jako totální škody velmi často končí na aukčních serverech, kde je skupují noví majitelé často z východoevropských zemí a za vidinou lehkého výdělku je lacině opraví a posílají dál do Evropy," říká Zbyněk Veselý předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) a dodává: "Renovace vozu po totální škodě je finančně i technicky náročná záležitost. Je důležité aby tyto práce prováděli odborníci, kteří budou navíc i transparentní ve sdělování skutečného původního stavu ojetiny, což se samozřejmě většinou neděje."
SOVA varuje především před inzeráty z veřejných serverů, které nejsou nijak legislativně regulovány a nedochází k prověřování prodejců.
"Vůz který se může jevit jako ojetina v perfektním stavu může být ve skutečnosti ojetinou, která byla odepsána pojišťovnou a místo toho, aby byla ekologicky zlikvidována se prodala do pokoutné opravny, kde byla naooko opravena a bez přiznání skutečného stavu a vůbec původu je prodávána na inzertním serveru soukromou osobou," říká Martin Pajer ředitel společnosti Cebia.
Hlavní důvody, proč je třeba si dávat pozor při nákupu vozidel přes soukromé inzeráty
Neznámý původ vozidla: Vozidla po totálních haváriích mohou pocházet z různých zemí a mohou mít nejasnou historii. Kupující by měli být opatrní a pečlivě zjišťovat původ, historii a totožnost majitele ojetiny.
Nedostatečná oprava: Existuje riziko, že některé ojetiny po totálních haváriích mohou být opraveny nedostatečně nebo s použitím nekvalitních náhradních dílů. To má negativní dopad na bezpečnost a spolehlivost vozidla.
Skryté problémy: Vozidla po totálních haváriích mohou mít skryté strukturální či elektronické problémy, které nejsou vždy viditelné na první pohled. Je nezbytné provést důkladnou kontrolu vozidla ještě před nákupem.
SOVA vyzývá veřejnost, aby byla opatrná při nákupech ojetých vozidel a důkladně prověřovala jejich historii a původ. Bezpečnost na silnicích a spolehlivost vozidel by měly být vždy na prvním místě.
SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.
Sdílet článek na sociálních sítích