Škoda Plzeň vyrábí trolejbusy i s Itálií
BredaMenarinibus AVANCITY +SF je kloubový trolejbus, na kterém se podílejí společnosti Škoda a italská firma BredaMenarinibus .Výroba probíhá tak, že BredaMenarinibus v Bologni v Itálii vyrobí karoserii ( typ AVANCITY +S ), která putuje do Plzně, kde do ní Škoda instaluje elektrovýzbroj . Škoda Electric měla s firmou BredaMenarinibus navázanou spolupráci již z minulosti .
Čtyřdveřové trolejbusy pojmou 146 cestujících, z toho 28 sedících a zbytek, nebo - li 118 stojících . Plně nízkopodlažní vozy mají v druhých dveřích vyklápěcí plošinu pro vozíčkáře . Zajímavostí je otevírání dveří, zatímco první dveře se otvírají dovnitř, ostatní se otvírají ven . Další zajímavostí je usměrňování výměny cestujících, kdy nástup je povolen pouze prvními a posledními dveřmi a naopak výstup je umožněn pouze druhými a třetími dveřmi . Vozy jsou vybaveny velkými, šoupacími okny, což je, zvláště v letních dnech příjemné . Mimo to jsou vozy vybaveny i klimatizací ThermoKING. Trolejbusy jsou vybaveny informačním systémem ( obdobně jako Buse či EM-Test ). Trolejbusy mají sběrače proudu LEKOV . Maximální rychlost je 55 km/h . Šířka činí 2 ,5 metru, délka necelých 18 metrů . Hmotnost vozu dosahuje 20 tun. Hmotnost je včetně dieselagregátoru, kterým jsou trolejbusy pro Řím vybaveny . Tento dieselagregát, zabral přibližně čtvrtinu zadního článku vozu (viz foto níže ) . Mimo dieselagregátu je BredaMenarinibus AVANCITY + SF vybavena tzv. superkapacitory . Tato zařízení shromažďují energii při brzdění . Tato energie je pak využívána při rozjezdu vozidla, což výrazně ušetří odebíranou energii . Trolejbus tak díky superkacaitorům může krátkodobě vyjet i mimo trolejové vedení ( nebo např. při výpadku proudu dojet do nejbližší zastávky ) . Jak dieselagregát, tak superkapacitory tak již trolejbus téměř oprošťují od nutnosti trolejového vedení .
První prototyp trolejbusu BredaMenarinibus AVANCITY +SF vyjel na své první zkušební jízdy v únoru 2010 . V ulicích Plzně vzbudil tento vůz svým designem celkem rozruch . Tento vůz byl v Plzni zkoušen až do konce dubna 2010. Z Plzně byl první prototyp odvezen ve středu 28.4.2010. Vůz však nemířil do Říma, jak by se mohlo stát, nýbrž do Českých Budějovic, kde tento vůz musí vykonat ještě nějaké zkoušky . Ptáte-li se proč tyto zkoušky nemohl vůz absolvovat v Plzni, odpověď je snadná . V Plzni je napětí v trolejích 600 Vss . V Římě je, ale napětí 750 Vss . Aby bylo zjištěno, jak se trolejbus bude chovat pod "římským" napětím a mohly být doladěny ještě nějaké "mouchy," byl převezen do již zmiňovaných Českých Budějovic, kde je napětí právě 750 Vss . Po několikatýdenním testování v tomto jihočeském městě byl vůz odvezen zpět do Plzně dne 21.5.2010, kde sme se s ním i nadále mohli setkat na zkušebních jízdách. V současnosti by první vůz měl být v Itálii, kam byl odvezen v červnu 2010. Vůz však nebyl dovezen přímo do Říma, ale k výrobci karoserie do Bologne.
V květnu 2010 na zkušební jízdy po Plzni vyjel také druhý prototyp, který se od prvního vozu rozlišuje např. piktogramy vozíčkáře na čelech či dalšími samolepkami, např. na dveřích . Dle vizualizace na stránkách výrobce karoserie se dá předpokládat, že monotónní šedou barvu "Bredy" oživí před uvedením do provozu v Římě červený pruh pod okny, tak se necháme překvapit . V blízké době ( zima 2010 ) se začnou vyrábět další vozy z celkem 45-kusové dodávky. Dne 2.9.2010 byl do Itálie odvezen i druhý vůz. I když v Římě ještě tyto trolejbusy s cestujícími nejezdí, druhý vyrobený vůz už slouží i jako předváděcí vozidlo. Ke konci října 2010 se totiž vůz objevil v rámci předváděcích jízd v italském městě Parma, které uvažuje o nákupu sedmi nových kloubových trolejbusů. Je tak možné, že se dočkáme i "Bred" dodávaných pro Parmu. Po říjnových předváděčkách Bredy v Parmě následovaly od prosince 2010 do ledna 2011 předváděcí jízdy BredyMenarinibusu Avancity +SF v italském městě Ancona. Dne 8.12.2010 do Plzně dorazila na trajleru další, v pořadí třetí, karoserie Bredy pro Řím. Kvůli problémům s vjezdem způsobených nahrnutým sněhem zajel kamion do Škody Electric až v nočních hodinách. Dne 21.12.2010 byla do Škody Electric přivezena další kastle. Další karoserie ( pravděpodobně pátá ) byla dovezena dne 4.1.2011. V polovině března 2011 je již dokončen třetí vůz a na čtvrtém a pátem voze se pracuje. Krom toho jsou do Škody Electric přiváženy další kastle vozů pro Řím a dodávka se tak naplno rozbíhá. Postupně jsou také odváženy již hotové trolejbusy.
Fota na:http://www.plzensketrolejbusy.cz/zkousenetrolejbusy/bredamenavanc.php