Radnice možná získají pravomoc vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily, nesplňující určité emisní limity. Při vyhlášené smogové situaci nicméně budou moct řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst a obcí.
Ve městech možná budou zóny se zákazem pro neekologické vozy
Uvádí to novela zákona o ochraně ovzduší, kterou dnes potvrdila sněmovna. Poslanci přehlasovali veto Senátu, podle kterého je norma nekoncepční, nekvalitní a může přidělat obcím a městům spíše potíže než užitek. Předloha míří k podpisu prezidenta Václava Klause.
Předloha má podle autorů, tří moravskoslezských poslanců, přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou imisní limity překračovány. Moravskoslezský kraj patří v tomto ohledu k nejvíce postiženým v Evropě.
Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny by mohly být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Mohly by je dále zřizovat radnice lázeňských měst.
Vjezd jen s "emisní známkou"
Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si museli koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například místní obyvatelé, automobily záchranného systému a řada dalších vozidel.
Novela myslí na bezplatnou jízdu po obchvatech měst jen v případě vyhlášení smogové situace. Úseky by stanovila vyhláška.
Pomohou zóny?
Zpravodajka Kateřina Konečná (KSČM) dnes opět zpochybnila to, že nízkoemisní zóny k čistšímu vzduchu pomohou. V Moravskoslezském kraji by podle ní bylo vhodnější, aby řidiči mohli jezdit zadarmo po dálnici kolem Ostravy. Konečná rovněž kritizovala ustanovení, podle kterého bude moci vláda stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Podle poslankyně rozšiřuje prostor pro korupci.
Předlohu naopak podpořili ministr životního prostředí Tomáš Chalupa a jeho předchůdce a jeden z předkladatelů Pavel Drobil (oba ODS). Podle nich novela pomůže špatnou situaci s ovzduším řešit a stát dostane nástroj, který donutí firmy investovat do ekologičtějších technologií. Kritici však poukazují také na to, že v připravovaném novém zákonu o ochraně ovzduší úpravy ze současné novely nejsou.