Čtvrtek, 31. října 2024

Chytré tramvaje ušetří spoustu energie

Chytré tramvaje ušetří spoustu energie

Chytré tramvaje samy nastavují teplotu a šetří desítky procent energie.

Ačkoli se tramvaje jeví jako ekologické dopravní prostředky, není to tak úplně pravda. Pravděpodobně už se vám stalo, že jste se v zimě promrzlí uchýlili do hřejivého tepla tramvajové soupravy s vidinou příjemného zahřátí. Prvotní euforie však většinou nemá dlouhého trvání. Na první zastávce ještě všechno vypadá v pořádku. Na druhé už interiér může působit lehce přetopeně, ale pořád lepší než mrznout venku. Na třetí už si odkládáte svršky a přemýšlíte, kde si budete sušit propocené oblečení. Není potom divu, že z celkové energetické spotřeby tramvaje může až 40 % připadnout na klimatizaci a vytápění. Tramvaje totiž většinou postrádají software, který by automaticky reguloval vnitřní teplotu podle potřeby, a klimatizace či topení tak jedou spoustu času zbytečně. Právě snížení jejich spotřeby je jedním z cílů projektu Ecotram, který se snaží o co nejkomplexnější řešení energetické úspory tramvají. Dosáhnout menších nákladů lze různě. Jednoduchým způsobem v létě je vypnout klimatizaci před tunelem a větrat tramvaj chladným vzduchem zvenku.

Energii ušetří i vypínání topení před zastávkami, stejně tak jako změna osvětlení. A ne jen použitím ekologických LED, ale i barvou - studené světlo totiž dokáže pocitově ubrat až dva stupně a odlehčit tak klimatizaci. Teplé světlo naopak zase zahřeje. Počet cestujících by pak měly sledovat detektory oxidu uhličitého a podle něj regulovat ventilaci. Většina testů nových systémů probíhá ve speciálních klimatických laboratořích. Tato zařízení jsou schopna pojmout celou tramvaj a disponují vybavením schopným nasimulovat prakticky jakékoliv počasí - obří větráky pro měření teplotních ztrát za vyšších rychlostí, halogenové lampy pro simulaci horkých letních dní i regulátory vlhkosti umožňující vytvořit déšť či dokonce sníh. Data z laboratoře pak byla použita pro zkušební tramvaj jezdící několik měsíců po Vídni a sbírající 24 hodin denně data o počtu cestujících a stavu uvnitř soupravy.

Výsledkem projektu by měly být (kromě vyššího komfortu) zejména co největší energetické úspory. Pokud se k chytré klimatizaci přidají i další inteligentní systémy, jako zpětné využití brzdné energie či možnost vracet nadbytečnou energii zpět do sítě, měly by tramvaje, podle autorů, spotřebovat za dvacet let jen polovinu energie oproti dnešku.

ZDROJ:http://www.facebook.com/note.php?note_id=267833419903871

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů