Výkladový slovník environmentálních výrazů
Sociální odpovědnost organizace
(corporate social responsibility, zkratka CSR)
je pojem označující nutnost integrace sociálních a environmentálních ohledů do podnikatelských aktivit, a to na základě dobrovolnosti a spolupráce se zájmovými skupinami. Pro realizaci tohoto podnikatelského přístupu v praxi je nutno podporovat vznik a synergické působení: sociálně odpovědného managementu, sociálně odpovědné spotřeby a sociálně odpovědného investování. I když je dnes známo mnoho nástrojů, které je možné pro daný účel použít, např. kodexy chování, standardy managementu, reportování, značení produktů apod., zůstává problémem nalezení jejich optimální integrace. Diskusi o tomto problému zahájila Evropská komise v červenci 2001 vydáním zelené knihy (viz) s názvem: "Podpora Evropského rámce sociální odpovědnosti společností". V roce 2002 bylo vydáno Sdělení Komise (lit. 1) a založeno Forum CSR (lit. 2). Danou problematikou se zabývá také Mezinárodní organizace práce (lit. 3) a Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (lit. 4). Připravuje se vydání mezinárodní normy ISO 26000.
Literatura:
1) Corporate Social Responsibility: A business contribution to Suistainable Development, Brussels, 2nd July 2002, COM(2002)347 final
2) European Multistakeholder Forum on CSR, June 2004
3)Business and Code of Conduct Implementation, International Labour Organization 2003 ISBN 92-2-113728-7
4) Codes of Corporate Conduct: Expanded Review of their Contents, OECD 2001
5) Putinová, A., Seknička, P.: Etické řízení ve firmě, Nástroje a metody, Etický a sociální audit, Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN 978-80-247-1621-3