Průzkumy ukazují, že efektivní interní komunikace ESG strategií zvyšuje důvěru zaměstnanců ve firmu a dosažení firemních cílů
Podle studie Deloitte z roku 2022
[https://www2.deloitte.com/us/en/insights/environmental-social-governance/importance-of-sustainability-to-employees.html]
až 77 % zaměstnanců uvádí, že pravidelná interní komunikace ESG strategií a
jejích cílů zvyšuje jejich důvěru v organizaci a vedení. Tento fakt podtrhuje
rostoucí význam udržitelnosti jako klíčového faktoru úspěchu firem v dynamickém
obchodním prostředí.
Podle studie Deloitte z roku 2022 až 77 % zaměstnanců uvádí, že pravidelná interní komunikace ESG strategií a jejích cílů zvyšuje jejich důvěru v organizaci a vedení. Tento fakt podtrhuje rostoucí význam udržitelnosti jako klíčového faktoru úspěchu firem v dynamickém obchodním prostředí.
Udržitelnost však nespočívá pouze v dobře nastavené strategii, ale také v efektivní komunikaci se zaměstnanci. Podle výzkumu Corporate Communications Journal (2023) až 90 % firem, které nezvládly efektivně komunikovat své udržitelné cíle interně, čelily nižší úrovni zapojení zaměstnanců a menší úspěšnosti v dosahování těchto cílů.
,,Interní komunikace hraje zásadní roli při informování zaměstnanců o firemních kodexech, standardech kvality a požadavcích na udržitelnost, zejména pro ty, kteří mají na starosti vztahy s dodavateli. Dle McKinseyvíce než polovina firem uvádí, že za posledních pět let zvýšily požadavky na své dodavatele v oblasti udržitelnosti. Proto je nutné, aby obchodníci a nákupčí byli plně obeznámeni s těmito požadavky a chápali jejich dopad na firemní strategii," uvedla Dagmar Millerová Prášková, manažerka vzdělávání v CIRA Advisory.
Firemní kultura zaměřená na udržitelnost
Budování firemní kultury zaměřené na udržitelnost je další klíčovou součástí úspěchu. Studie Deloitte ukazuje, že 80 % zaměstnanců by se více zapojilo do aktivit v oblasti udržitelnosti, pokud by měli příležitost přispět svými nápady a názory.
,,Budování kultury udržitelnosti není výsadou pouze velkých firem. Pokud se podíváme na společnosti jakými je česká firma Freshlabels nebo i malý enviro-sociální podnik Levandulovna, uvědomíme si, že dokážeme dosahovat ekonomických a obchodních cílů právě skrze sociální a environmentální udržitelnost. Podpora ale musí přijít od vedení společnosti, která nastaví udržitelná kritéria," dodává Millerová Prášková.
Externí komunikace jako podpora důvěry
Stejně důležitá jako interní komunikace je i ta externí. Firmy by měly jasně a transparentně informovat zákazníky, investory a další partnery o svých úspěších v oblasti udržitelnosti. Pravidelná externí komunikace může významně posílit reputaci firmy jako odpovědného podnikatele a zvýšit podporu pro dlouhodobé udržitelné strategie. ,,Externí komunikace udržitelnosti bude zásadní pro obchodní vztahy společnosti. Největším trestem za ,,špatné" ESG výsledky totiž bude, že s firmou nebudou chtít další subjekty spolupracovat nebo získá od banky vyšší úrokové sazby. S tématem je proto potřeba dál pracovat a externí komunikace by měla reflektovat interní nastavení společnosti," říká Milerová Prášková.
Firmy ale v nastavování interní komunikace ani dodavatelských řetězců nejsou sami. Své zkušenosti z oblasti udržitelnosti aktivně sdílí mezi sebou. Jednou z příležitostí dozvědět se více a načerpat informace ze zkušeností druhých je účast na Cirkulární akademii poradenské společnosti CIRA Advisory. V říjnu startuje blok, který se zaměří právě na tato témata. Mezi lektory vystoupí například Ladislav Žižka (FRESHLABELS), Michal Vaňáček (TESCO), Janka Pacinová (ACCACE FOR PEOPLE), či Kamila Šťastná (SONNENTOR). Cirkulární akademii podpořili Komerční banka, E.ON a Gasnet. Koná se pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí. Více informací naleznete na www.cirkularniakademie.cz.
Sdílet článek na sociálních sítích