Společenská odpovědnost firem - šance, jak si vylepšit image
Podle hesla "za vším hledej peníze" i pro CSR (company social responsibility - společenská odpovědnost firem) bývá obvykle popudem vidina zisku. Pro podniky totiž CSR představuje obrovskou příležitost, jak se ukázat v dobrém světle a velmi často také "vyžehlit" pošramocenou pověst.
Příkladem může být firma Coca-Cola.
První zelená se v její jinak výrazně červené korporátní identitě objevila poté, co konkurenční PepsiCo částečně přešla v roce 2007 na čerpání energie z obnovitelných zdrojů, a dostala se tak mezi americké "nejzelenější" odběratele energie.
Kolem roku 2003 se také objevily první problémy Coca-Coly v Indii, kde byla společnost obviňována z bezohledného vysušování a znečišťování vodních zdrojů pro místní obyvatele a farmáře. Spory trvaly několik let.
V roce 2006 oznámil Neville Isdell, tehdejší šéf Coca-Coly, plány společnosti o přípravě kroků k ochraně vodního hospodářství v Indii.
Od té doby se společnost účastní mnoha různých projektů, jež mají zajistit lidem z méně rozvinutých zemí přístup k užitné i pitné vodě.
Ve třetím čtvrtletí 2011 příspěvek Coca-Coly k různým CSR projektům ve světě činil 9,6 milionu dolarů. Čistý zisk společnosti přitom za stejný kvartál dosáhl 12,2 miliardy dolarů, tedy více než tisícinásobek.
V roce 2010 bylo podle analytické firmy Verdantrix vydáno na společensky udržitelný byznys v celých Spojených státech 28 miliard dolarů. Jen zisk ruského ropného gigantu Statoil, který získal v žebříčku nejodpovědnějších firem časopisu Fortune první příčku, se vyšplhal v tomtéž období na 529,6 miliardy dolarů.
Žebříčku odpovědných firem ve světě dominují ropné společnosti a společnosti energetické.
AUTOR: Barbora Strnadová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz