Výkladový slovník environmentálních výrazů
Efekt odrazu
(rebound effect)
souhrnný pojem pro označení odezvy na provedenou akci. Není v podstatě rozhodující zda odezva žádaný výsledek provedené akce zvyšuje anebo snižuje až anuluje, i když nejčastěji se pojem používá k označení odezvy, která vyvolá činnosti vedoucí k negaci předpokládaného výsledku akce. Znalost existence efektu odrazu je důležitá při úvahách o snížení spotřeby zboží v důsledku jeho větší ekoefektivity a tím i možnostem snížení negativní zátěže na životní prostředí. Například jestliže spotřebitel začne používat nové auto s výrazně nižší spotřebou, mělo by dojít i k nižší negativní zátěži životního prostředí výfukovými plyny. V podstatě však k této skutečnosti dojde málokdy. Většinou nastane jeden ze tří druhů efektu odrazu:
- přímý, spotřebitel bude utrácet stejně, takže ujede více kilometrů a spotřeba pohonných hmot se nezmění anebo i stoupne,
- sekundární, spotřebitel ujede s automobilem stejný počet kilometrů, ale za ušetřené peníze nakoupí jiné zboží, třeba i s větším negativním dopadem,
- časový, nastává jen tehdy, když zlepšení přináší i časovou úsporu. Nižší spotřeba znamená méně časté tankování a snížení negativního dopadu na životní prostředí závisí na tom, jak spotřebitel získaný čas využije.
Literatura:
Mathias, B.: Technological progress and sustainable development, what about the rebound effect? Ecological economics, 36, pp. 119-132