Výkladový slovník environmentálních výrazů
EMAS
(EMAS)
Z hlediska environmentální politiky se program EMAS řadí mezi dobrovolné nástroje s regulačním, tj. redukčním působením (viz), neboť jeho cílem je podporovat neustálé snižování negativních vlivů organizací na životní prostředí, a to:
a) vytvořením a udržováním systémů řízení podniků z hlediska ochrany životního prostředí,
b) systematickým, objektivním a pravidelným hodnocením výkonu těchto systémů,
c) poskytováním informací o vlivu činnosti organizace na životní prostředí a otevřeným dialogem s veřejností a ostatními zúčastněnými stranami,
d) aktivním zapojením zaměstnanců organizace do plnění úkolů vyplývajících z realizace Programu EMAS se zajištěním jejich stálého výcviku a školení.
Realizace EMS dle Programu EMAS a výhody, které podniku přináší, jsou podrobně popsány v lit. 3. Stručně lze shrnout, že podnik, který se rozhodne podle jmenovaného Nařízení zavést systém řízení z hlediska ochrany životního prostředí, musí nejprve určit všechny své vlivy, jimiž působí na životní prostředí a na jejich základě si stanovit environmentální politiku čili cíle týkající se snižování negativního dopadu na životní prostředí a do svého stávajícího systému řízení zabudovat organizační strukturu, plánování, odpovědnosti, techniky, postupy, procesy a zdroje pro rozvoj, provádění, posouzení a podporu této environmentální politiky. Po ověření zavedeného systému EMAS nezávislou organizací je podnik zaregistrován v národním Registru EMAS a může používat logo EMAS. Funkčnost vybudovaného systému řízení ochrany životního prostředí je pravidelně kontrolována a dosažené výsledky jsou uváděny v tzv. environmentálním prohlášení EMAS, které musí být zpřístupněno veřejnosti. Existence environmentálního prohlášení EMAS s předepsanými požadavky na uváděné údaje, která značně zvyšuje důvěryhodnost z hlediska funkčnosti zavedeného systému, je jedním z hlavních rozdílů mezi zaváděním daného systému dle EMAS a dle ISO 14001, neboť norma ISO 14001 nepředpisuje jakou formou má podnik dosažené výsledky zveřejňovat.
V České republice byla na základě uvedeného usnesení vlády č. 466/1998 zřízena Rada programu EMAS a Agentura EMAS jako odpovědné orgány Programu EMAS. Byla vydána Pravidla k zavedení systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí a jmenován akreditační orgán Programu EMAS, kterým se stal Český institut pro akreditaci (ČIA). Zavedení Programu EMAS II bylo v ČR přijato Usnesením vlády ČR č. 651/2002 jako Aktualizovaný program EMAS a byla vydána Aktualizovaná pravidla programu EMAS. V současné době navrhuje Evropská unie v rámci strategie udržitelné spotřeby a výroby (viz), kde je Program EMAS řazen mezi nejdůležitější nástroje, revizi Nařízení EMAS (lit. 5).
Literatura:
1) Nařízení Rady EHS č. 1836/93 o dobrovolné účasti organizací v systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (v originále: Council Regulation (EEC) No 1836/93 of 29 June 1993 allowing voluntary participation by companies in the industrial sector in Community eco-management and audit scheme.
2) Nařízení č. 761/2001 o dobrovolné účasti organizací v systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí, tzv. EMAS II.
3) Klášterka, J., Růžička, P., Babička, L., Remtová, K.: EMAS Systém environmentálního řízení a auditu, příručka k Programu EMAS, Planeta ročník XV, číslo 1/2007, MŽP
4) Mikoláš, J., Moucha, B.: Váš podnik a životní prostředí při vstupu České republiky do Evropské unie, Příručka pro podnikatele, MŽP Praha 2004, ISBN 80-7212-268-1
5) COM (2008) 402